måndag 24 oktober 2011

Vassa men lagom



Och så har helgen passerats, härlig den med, efter en rolig, intressant vecka med mycket resande och med många möten. 8:a orter/städer, en konferens många möten och otroligt trevliga, entusiastiska människor träffade jag innan jag kom hem med kilometerräknare stående på 1764. Jag droppade SJ denna gång då det blir problem med korta stopp, att åka västrut vs österut och inte norr/söder och sen hade jag en del möten som får ta tid, dvs de tar den tid det tar, och att komma och berätta från början att ”mitt tåg går vid..” känns sådär.
Nya bekantskaper varvade med gamla och ja, det känns riktigt bra.

Veckan som nu kommer är bokad till bristningsgränsen med men kommer att avslutas med en semesterdag på fredag. En hel del möten i Stockholm med centrala organisationerna vi samverkar med men även i de politiska korridorerna och med några ”nya” organisationer som vill träffa oss då de ser oss som intressanta och eventuella samverkanspartners. Kul, riktigt kul och vi är inne i ett…bra flöde och är absolut i ”startelvan”. Kanske en del av ”bristningsgränsen” är att fredagen är inbokad i de andra vardagarna för till helgen avslutas årets fiskesäsong med ”grabbarna”. Flugfiskegänget skall till Lilla Malma utanför Flen och ta upp..de stora fiskarna. Igen, för vi börjar och avslutar säsongens fiskafängen där och om ni inte vet eller minns så ska jag påminna er om vem som fick största fisken sist: Jag.
Jag är alltså ”mäster” och rekordhållaren och kommer att bevaka alla fiskar-e så att ingen uppstickare oförtjänt och med nya infall och tankar försöker putta bort mig från tronen. Gammal är äldst och störst går först…., (och behöver jag, om det nappar för mycket hos någon, har jag småsten i fickan och äger tolkningsrätten till vågen), och jag har ju sett hur det går till, i andra organisationer än i BRF, och lärt mig. Kan man den läxan förstår man också hur man bör göra för att göra tvärsom, göra annat och göra bättre så ”småfiskarlärlingarna” har inte en chans och jag känner mig trygg, men.. om:

Om, de/det eller någon ny ÄR bättre, hur gör man då-då? Jo man ”benchmarkar” och tar till sig det som fungerar. I http://lotidningen.se/2011/10/21/%e2%80%9dvi-har-ett-starkt-yrkesforbund%e2%80%9d/ kan man läsa om ett till bransch/yrkesförbund som det gått bra för. Elektrikerna. De tillhör LO men har tydligen haft kraften att köra sitt race och tillika samverka med relaterade förbund i sin bransch. Intressant och ett bra koncept helt klart. Kraften på sina medlemmar och inte partipolitik, inte att bekämpa andra fack utan fokusera och vara lagom ödmjuka. Vad det verkar.. Jag läste också att förra året fick Socialdemokraterna över 3 miljoner kronor från Kommunals medlemmar. Det betyder att det varje månad går 50 öre från varje medlem till partiet. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar