onsdag 19 oktober 2011

Skåneturne´


Efter en mycket intressant vecka i Skåne och en bra dag på brandbefälsmötet i Helsingborg hamnade jag då vid datorn efter tre nästan datafria dagar. Bland annat berättade MSB:s Björn Sund om IT-verktyg för dimensionering vilket var något som Magnus Mattson från Köpenhamns brandkår fortsatte med utifrån deras RBD, riskbaserad dimensionering av räddningstjänsten. En variant av våra handlingsplaner utifrån ett engelskt datasimuleringskoncept. Datasimuleringar verkar blir ”grejjen”och faktiskt, äntligen, säger jag. Vi behöver något vetenskapligt och ett riktigt verktyg där tyckande och subjektiva betraktelser spelar mindre roll. Sen har det varit mycket FiP:ande och resonemang om differentierade styrkor, (en del IVPA under dagarna med), men jag kan inte låta bli att citera Magnus Mattson från idag när han får frågan om hur Köpenhamn och Danmark hanterar genus och mångfaldsfrågorna;
-” Vi ligger före Sverige för att vi inte fokuserat på det och har det då naturligt”. Det tror jag med. En överfokusering ger motsatt effekt.
Nu ska jag överfokusera på min mailbox innan den sprängs. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar