lördag 19 juni 2010

Tarzan och Elaka Farbrorn


I morse fixade jag till min lilla..marina i Gavleån nedanför huset. Att kalla min båtplats för marina är som hotellet på bilden men vaddå då.. Kastboj och livlina är prydligt uppsatta och så har jag blängt på småkillarna som badar med lian. De har en lina fastsatt högt i ett träd och som Tarzan svingar de sig ut och hela dagarna låter det plask, plums och splasch. Helt okey förutom då sent på kvällarna när ”tuffa gänget” kommer som stärkta av öl ska vara värst, högst och även sätter en ära i att bada med olika grejer. Som cyklar och mopeder. Då rycker Andräddaren-Peter ut och vi har trots det..hyffsade relationer. För 15-talet år sedan drunknade en kille precis här och det är det jag upplyser dem om i ett slags förebyggande samtal. Ja inte till tuffa gänget då, där krävs andra metoder som jag prövat mig fram i och nu är ganska effektiv i.
Fest-sabbaren-Bergh mer då. Jag har även en granne som kallas elaka- farbrorn och ibland gör vi gemensam sak och vi hör numera redan på avstånd ungdomarna i ett ”gubbarna kommer!” när de drar iväg för att slippa oss. Manegement by fair men;

I över 100 år har Sjöräddningssällskapet, (ny banner till höger på sidan), som är en ideell förening, haft uppdraget att rädda människor i sjönöd. Idag har de 64 bemannade räddningsstationer längs vår kust, från Piteå i norr till Ystad i söder, och i de stora sjöarna. Tack vare nästan 2 000 frivilliga sjöräddare finns det alltid en besättning som ställer upp dygnet runt, året om. 15 minuter efter ett larm ska de vara på väg ut ur hamnen, och inom en timme ska de nå den nödställde. 937 gånger. Så ofta ryckte de frivilliga sjöräddarna ut på sjöräddningslarm förra året. Men räknar man det totala antalet gånger Sjöräddningssällskapets frivilliga var ute på uppdrag blir den nästan tio gånger så ofta; totalt utfördes 6666 uppdrag 2009. Förutom sjöräddningslarmen var de frivilliga sjöräddarna ute på 482 sjöambulanstransporter, 1791 förebyggande utryckningar och över 2000 övningar. – Sjöräddningssällskapet utför 70% av all sjöräddning i Sverige. Sammanfattat skall Sjöräddningssällskapet ska hålla intresset för sjösäkerhet och sjöräddning högt, ta fram effektiva åtgärder för sjöräddning samt utföra sjöräddningsuppdrag. Mycket bra webbsida med en hel del intressant för övrigt.

Svenska Livräddningssällskapets arbete bedrivs också helt ideellt av tusentals frivilliga. Alla arbetar för att öka vår trygghet och säkerhet främst i och vid vatten och på isar. 82 personer omkom i drunkningsolyckor under 2009. Det är 25 färre än under 2008 då 107 personer omkom och det lägsta antalet registrerade drunkningsolyckor någonsin. Av de drunknade hade 60—70 procent alkohol i kroppen. Förutom det självklara med att alkohol och vatten är en riskfaktor ger Livräddningssällskapet några enkla råd, som att aldrig bada ensam, alltid simma längs med stranden och att ha uppsikt över barnen. De har medverkat till att det i Sverige finns fler än 300 flytvästdepåer över hela landet där det går att låna räddningsvästar gratis eller till en mycket låg kostnad. Många av dem är ju belägna på brandstationer dessutom. Eller vid ”min marina”.

Dit ska jag nu, som belöning till mig själv efter gräsklippningen som tar två svettiga timmar. Sen ösa båt, mata änder och "hålla mig undan" är planen för lite metande och småguppande och...ro, fram till fotbollen. Jag tänkte så alltså. Hustrun hör jag har andra planer men om jag hinner ut och ankra upp, och har mobilen kvar i huset, så hör jag nog inte mer av de planerna.
Nu gäller det bara att gräva upp masken, fixa spöna och lite picknick, samtidigt som jag klipper gräset, och utan att jag ertappas, för annars kan i värsta fall en IKEA resa stå för dörren. IKEA!! Jag tror oddsen är 50-50 och nu måste jag göra ett ryck för nu gäller det att vara operativ. Hade bra på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar