fredag 25 juni 2010

Glad midsommar på er


Visste ni att det var först när grevinnan Eva Ekeblad, född de la Gardie, 1747 skrev till Kungliga vetenskapsakademien och berättade om sina försök att framställa brännvin av potatis som denna knöl gjorde succé?
Oavsett har den en given plats på vårt midsommarbord i eftermiddag och vi har hållit oss och längtat efter den. Färskpotatis! Om några timmar så ska den trängas med sill, köttbullar, räkor, lax, jansson, pajer, sallader…..och jordgubbar. La Salle Muscat är ett sött vitt vin som passar perfekt till de inte alltför söta gubbarna jag kommit över. Mums.

Andra gubbar och gummor, deras barn och barnbarn, blommor och blader och troligtvis ett hoppande runt en stång och lite senare på kvällen när den fasta potatisen även kompletterats med ett par flytande, så ska väl jag som vanligt sjunga ”rosen” och avsluta med ”kaxiga myran”. Midsommar är en kär tradition bland de sina och något jag verkligen sett fram mot och längtat i veckor efter. (Jag är nog ensam om sånglängtan och publiken har på något sätt blivit allt mindre år från år och de påstår att det mer är ett slags våld på kulturarvet och en hyllning till de tondöva, men, bryr jag mig…)

Samtidigt, måste en del jobba och det händer en hel del otrevligheter som våra medlemmar hamnar i och måste lösa men jag är övertygad om att ni gör det på ett bra sätt och kom ihåg att idag är idag. Nästa år kommer en ny midsommar, och igen, och igen, och då är det er tur.

En glad midsommar tillönskas er alla och ta vara på er och de era.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar