fredag 4 juni 2010

Åka tåg och EG


Jaja... och de som hört om fadäsen igår har rätt. Jag erkänner.
Jag somnade och sov över en station och fick ta ett annat tåg tillbaka, so what, solen har fläckar och det drabbade mest min fritid. Mest alltså. Får se om Änkan vill ge mig ett löneavdrag och då får han väl väcka. En förhandling.

Norbert Reich, tidigare professor i Bremen och rektor för Riga Graduate School of Law har varit i Sverige för att bland annat behandla Arbetsdomstolens dom i Lavalmålet och dess skadeståndsrättsliga betydelse i EU-rätten. ”– Allt den svenska domstolen behöver göra är att ta EU-rätten och tillämpa den,” sa professor Reich bland annat. Professor Ulf Bernitz vid forskningsavdelningen för europarätt, juridiska institutionen vid Stockholms universitet, försökte då förklara att AD:s dom är slutgiltig i Sverige för professor Reich och svaret blev och leende; ”– Är den slutgiltig, nåja det är ert problem.” Apropå mitt tidigare inlägg om jobbet med min nya kioskvältare, citat: en förberedande anmälan till EG-domstolen.

Det är lite som att skriva en uppsats eller en avhandling och det är mycket, mycket material som skall läsas, sorteras och av det skall en liten del nyttjas och det mesta vara kvar och ”hemligt” till eventuellt kommande förhandlingar. Förberedelserna fortgår och ska stämmas av, opponeras på, i Leipzig till veckan som kommer. Kan jag tyska? Nja, tre års skoltyska räcker inte så det får bli på dålig engelska istället och så är ju kroppsspråket 80% enligt en del, så det ordnar sig. Jag har dessutom kamrater, (trodde ni inte va´), som pratar det mesta och med de flesta. Vad sa nu professor Reich? Jo jag läste att EG rätten gäller över den ”svenska modellen” om det bränner till. Vad läste ni?

Jag läste vidare http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2011037/stadar-at-lo-utan-kontrakt och det var inte så bra men bra däremot är nyheterna från krisinformation.se som ligger på blogglistan till höger. De är snabba, konkreta och det är dessutom relativt nytt, läs utvecklas. Ett utmärkt exempel på hur man nyttjar de ”nya etermedierna” tycker jag.

Nu bär det iväg till nästa möte, och ett till och ett till sen är det fredagsmys och packning eller tvärs om. Party på lördag och kanske hinner jag klippa mig med. Innan, så det inte blir ett partytrick av glada kamrater. Hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar