onsdag 16 juni 2010

Gucci, Ullared eller lagomt


Däremot känns det väldigt oansvarigt att ”tvinga” piloter som i alla fall har ca 50000 kronor i månadslön att strejka skriver en irriterad och initierad, (knappast), gentleman, av flera igår med anledning av pilotstrejken.

Jag har följt och läst ett flertal försök till att smutskasta detta och ibland lite förvånat då det uppenbarligen inte alltid varit av okunskap utan av taktiska skäl från arbetsgivarsidan. Ytterst handlar detta om säkerhet och för att vi som nyttjare ska kunna känna tryggheten med våra resor eller vill du flyga med piloter som efter försämringarna inte skulle ha rätt till matpaus efter 6h eller som fått förlängd arbetstid långt över normala mått och om de, som nu, protesterar, tycker något så är svaret; ”Sorry så här är det, vi vill inte ens diskutera frågan, och vill du något så kom tillbaka som egen företagare för vi vill hyra in istället för att ha anställda”. Detta görs då redan i så kallade låglöneländer så det finns facit i form av haveri och incidentstatistik och hela den företeelsen kollas enklast kvalitativt och säkerhetsmässigt i den.

Flygbolag bör inte erbjuda billigare biljetter än vad det kostar att producera tjänsterna och har man för stor kostym eller av andra skäl inte klarar av konkurrensen så kan man inte trots det spara på säkerheten. Det handlar denna fråga om för mig. Jag reser mycket både privat och i tjänsten och när resan till flyget tom kostar mer ibland så förstår man att det i delar är en sjuk bransch. Naturligtvis vill man fylla stolar och ha erbjudanden men när de då kostar säkerhet, läs hungriga och trötta piloter, betalar jag hellre mer än resan till flyget för att få flyga. Förenklat och generaliserat, ja visst. Blir det lite knepigt om buss eller taxichauffören har strängare regler på vägen än piloten i luften, javisst. Slår detta också mot den svenska modellen och fackens möjligheter att överhuvudtaget vara en mot eller medpart, javisst igen. Jag tänker alltså bara svenskt lagom och det gör uppenbarligen Pilotföreningen med och när man tangerar gränserna måste man reagera. Det är ansvar.

Ytterst och om, dvs om, nu inte Pilotföreningen, SPF når sitt önskvärda resultat kanske ett köpstopp och undvikande av dessa oseriösa bolag kan få en naturlig konsekvens på den privata och här ytterst konkurens utsatta branschen och det stavas k-o-n-k-u-r-s. Inga kunder= inga intäkter = i detta fall en självsanering och ett behållande av de seriösa och säkra bolagen. SPF har faktiskt dessutom erbjudit en sänkning av nominell lön med 10% samt gjort eftergifter på omflyttningsregler och återanställningsavtal vilket skulle ha gett Avia Express besparingar i miljonklassen men, vilken ”frustrerad resenär” har hört det? Värderat det mot åtminstone till sin egen person och vad det skulle innebära och hur man själv skulle tänka i och om man drabbats personligt. Ni kan drabbas personligt så lyssna inte bara på löne och andra egentligen irrelevanta uppgifter så kanske ni står ut mer i köandet. Det är nödvändigt och jag lyfter..på hatten för SPF.
Lycka till för allas vår skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar