torsdag 17 juni 2010

Rökning kan rädda liv..


Jesus brinner!! var larmet och visst kan vissa larm bli lite lustiga eller åtminstone konstiga eller oväntade. http://www.firerescue1.com/fire-news/830657-ohio-firefighters-respond-to-burning-60-foot-jesus-statue/
Denna webbadress är lite kul stundtals, spännande och lärorik ibland och ofta läsvärd och det var här jag först läste om, och såg trailern för, den brandman som blev arresterad och bojjad av polisen för att han vägrade flytta brandbilen som skyddade en olycksplats. Ni kan kolla på tex U-tube men idag såg jag att debatten om och i detta fortsatt och kolla denna kommentar så ser ni vad det ställt till med i samverkan mellan polis/brandkår; ”…när kommer PD fatta att FD äger olyckan tills det är säkert? Men som man brukar säga, "Vad har brandmän och poliser har gemensamt? ... De vill alla bli brandmän" . Kommentarer är överflödiga och debatten lär fortsätta, ”over there” men här har vi det bra i vår samverkan och det känns otroligt bra med det samarbete BRF inlett med Polisförbundet.

Vidare igår kväll kunde jag konstatera att rökning kan rädda liv. När jag tog mitt halvtidsbloss i fotbollsmatchen hörde jag ett kvackande utan dess like i strandkanten av en upprörd andmamma. En liten stackare hade fastnat i gammal bråte och ..ansiktet? på andungen guppade upp och ned som ett hysteriskt nappande flöte vid vattenytan. ”-Lugn en operativ byråkrat kommer!” skrek jag och rusade nerför slänten för att rädda liv. Liv blev det, för andmamman fattade inte riktigt byråkratiska och jag var väl lite för snabb då dels jag hade fotbollsruscher i närminnet, nedförsbacke och nu i kombination med tyngdlagen och något extra kilo. Enligt mätaren på bilden tror jag det var minst en ”kalkon-rusch” och när jag väl fick stopp var jag förbi, långt förbi och ni anar var det ”långgrunda” slutade? Före stoppet så att säga, men detta hade den fördelen att jag fick jobba ostört. Mamman och resten av familjen betraktade mig på långt avstånd och resten av insatsen.. flöt väl. Händelsen svarade också på en fråga men ställde en annan. Svaret: Ja en I-pod klarar ett visst mått av vatten och frågan; hur gör man, vilket inte behövdes just nu, konstgjord andning på en anka? Inte en aning men jag tror det skulle bli som att röka fast tvärs om med läpparna över näbben så att säga. Eller? Undrar vad betraktande grannar skulle sagt ifall och om..?

Idag har jag bara några möten och en förhandling och ska sen hem och städa strandkanten och mata änder. Speciellt min nya gud-son/dotter. Jag ska också läsa på och kolla vad som händer i Göteborg där det varit besvärligt i natt. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.393118-flera-brander-i-goteborg
Andhjälten-Bergh, det är jag det :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar