måndag 24 maj 2010

Vem är Sylvia Borin?


Om jag skriver att Sylvia Borin och hans kompisar går mig på nerverna kommer nog de flesta inkluderande jag själv, innan jag läste om detta imorse på Facebook av alla ställen, tro, att nu har han fått pippi. Och det är exakt vad det handlar om. Sylvia Borin är det latinska namnet på Trädgärdssångaren. Den har en oansenlig och kontrastlös dräkt, ryggfärgen är grå med olivgrön anstrykning, bröstet är vitbrunt. Den har en ljus ögonring och grå ben. På ovansidan har finns en tydlig köl. Längden är ungefär 14-15 cm. Vingbredden är från 21-24 cm och väger ungefär 16 till 22 gram. Stjärten är tvär i spetsen. Båda könen är lika. Sången brukar vara lång och består av ett jämnt pladdrande av flytande toner, som ofta framförs på kvällarna. Ofta framförs på kvällarna var det ja men i jämförelse med de Kornknarrar vi hade häromåret är dessa en dröm.

Det är viktigt att vi skriver och uttrycker oss så man blir förstådd, om man nu vill det, och detta är svårt ibland. Det är även en konst att uttrycka det man vill visa och samtidigt inte visa det man vill dölja och är man i ”uttrycksbranchen” så lär man sig efterhand vad som är vad och det känns i magen. Har man en magkänsla kommer det någonstans ifrån och är ofta den första känslan man förnimmer innan förnuftet tar vid. Kolla vidare och känn efter i svaren eller de uteblivna svaren om det känns mindre i magen. Eller mer. Eller kanske förnuftet kopplas på rent av.

Jag har studerat Kommunals nya AB och Bilaga E för trettielfte gången i helgen och det känns som Sylvia Borin i omfattning men lanseras högt som en Kornknarr att vara en Svan tycker en som anses vara en Gökunge. Jag får inte ihop det. Vare sig matematiskt som till de satsningar och i de eftergifter som informerats. Surfar man in på medias och även Kommunals egna webbplatser, lyssnar med kommunalare och även några av deras förtroendevalda, så är jag inte ensam. Nu ska väl inte jag dels vara den som kommenterar i detalj eller ens ska kunna detaljerna om än de börjar gå upp för mig, men jag som många andra är nyfiken.

Hur går det med BRF:s eget Ribb-avtal då, det är lätt att vara kritisk och det kommer bli kul när ni presenterar ert fiasko kanske någon vän av ordning tänker. -Jo tack vi förhandlar på, som vanligt, ensamma, nu när de stora drakarna lämnat scenen och ställt oss i något slags facit. Ytterligare ett skäl till att jag är intresserad av hur kunde det bli så här? I AB:t och Bilaga-E med dessa enorma möjligheter till påtryckning. Här borde det vara skillnad att ha 340-50-60 000 medlemmar gentemot ”bara räddningstjänstbranschen” och tex. RiBB:en.

Sanningen är nog tvärs om tyvärr då det är hindrande för den heltidsanställde brandmannen, hindrande för oss och hindrande även för RiBB:en, alltså branschen. Eller tror någon att en låglönesatsning, en kvinnosatsning, en ungdomslönesatsning eller annan satsning görs på de som anses vara högavlönade, mogna män som har det bra som de har det? Brandmän tränar ju på arbetstid också. Tillåter de andra grupperna i Kommunal det och att det ska bli ännu ”bättre” för de som har det bra? Kommer ni fram till svaret nej ska ni nog kanske tänka till och överväga att gå till ett annat politiskt fritt fackförbund som ”bara” kan och vill kunna er verklighet och er bransch.

När man skriver just detta skall man i mitt jobb också fråga sig om man vågar skriva det för vem vet vad för hitte-på-stödåtgärder panikslagna LO-förbund kan plocka fram i fejkade åtgärder mot BRF. Men oavsett torde den enskilde brandmannen tjäna på det och då tar vi gärna nästan vad som helst. Är man i särklass störst i en bransch måste man kosta på sig att vara förlåtande och överseende om det gynnar branschen.

Jag tror inte vårt RiBB-avtal blir en Svan i år och har heller aldrig trott eller sagt det. Se er om och tänk till över det läge världen, landet och kommunerna har befunnit sig i. Har befunnit sig i då jag tror på framtiden. Se på de avtal som redan är klara och det stöd vi får i dem och gör en realistisk bedömning över nuläget. Jag kan inte säga mycket mer nu då vi har förhandlingssekretess men kan lova er sen att vi inte kommer att Kornknarra ut något och hoppas på mera än en Sylvia Borin. Vi kommer alltså att redogöra för vem, vilka och vad samt hur det blev på detta viset.
Förhoppningsvis ett bra vis för en krisbransch i dubbel bemärkelse. Så långt inlägg och inte en rad om Rsyd? Visst ja, jag ska ju dit på onsdag och torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar