måndag 10 maj 2010

Hoppsan hoppsan..


Tydligen har jag hittat ett intressant ämne för tittar man på besöksfrekvensen kan den beskrivas som all-time-high och lavinartad från söndag eftermiddag till nu. För veckan var det från måndag till måndag 4 384 unika besökare som besökte bloggen 12 376 gånger. Detta trots att en organisation blockat en viss bloggsida på datorerna. ”- Jag ringde jobbet för att be min kollega skriva ut blogginlägget, han kom inte in på sidan, "stoped by organisation".... Därför ligger bloggen nu direkt under BRF och åtnjuter ett visst ”fackligt beskydd” och jo, jag har varit i kontakt med en del juridiskt kunniga i dessa frågor. Ta gärna bort BRF och inte andra fackliga organisationer samtidigt med "stoped by organisation" som arbetsgivare så får ni se vilka råd vi fick.

Naturligtvis kommer även detta att läggas till samlingarna och bekräftade bara våra värsta farhågor om toppstyrning och kritik-känslighet och ett lågt, väldigt lågt klimat.

Jag antar att det finns ett stort intresse för.. hot och våld, med tanke på besöksfrekvensen. Därför.. tänkte jag avvakta ett par dagar innan jag återkommer till det och bara nämna lite om resultatet av dagens krismöte i Malmö om frågan: ”Under veckan kommer man att göra en tillsyn i garagen på Ramels väg för att se om man kan ställa hårdare krav på fastighetsägarna.” Detta förtjänar bara en rad just nu och man vill ju ”inte dramatisera frågan” så jag skriver om att det ”blixtrar” en del nu istället. Nu, alltså.

”Som en blixt från klar himmel.” Så uppfattar personalen vid räddningstjänsten i Älvsbyn beskedet att de utan någon information, plötsligt stod utan ansvarig chef. Ingrid Karlsson, chef vid miljö- och byggnadskontoret som ansvarar för räddningstjänsten bedyrar emellertid att det inte skulle bottna i någon schism. - Inte som jag uppfattar det i alla fall. Han kom bara till oss och förklarade att han ville säga upp sig med omedelbar verkan, säger hon.
Kommunen valde emellertid inte att kräva att Håkansson fullföljer uppsägningstiden. Något som förstås lätt kan uppfattas som att det trots allt funnits någon form av meningsskiljaktigheter. http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5357011

Tror en ”sådan som jag” på artikeln? Nej. Däremot vet jag inte om chefen var bra eller dålig och han kan ha varit kanonbra men varför väljer man detta schenario? Samma fråga och tanke går till Norrköping/Linköping som den 1 januari 2010 fick en gemensam räddningstjänst och ny chef ”- Jag har successivt kommit till insikten att jag inte kan den kommunala världen tillräckligt väl för att göra ett bra jobb. Hellre än att försöka hanka mig fram så drar jag slutsatsen att jag inte är rätt person för det här jobbet.” sa han för någon vecka sedan tror jag på detta då?

Ingen och inget har övertygat mig ännu att detta är sanningen och så har vi den 25:e april då jag skrev om artikeln http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.799135-raddningschefen-tvingas-sluta så beskrivs lite av vad var det jag säger och vad är det jag skriver:

”Arbetsmiljökonflikten gjorde situationen ohållbar och den hårt kritiserade räddningschefen tvingas nu sluta. Det är det inre arbetsmiljöarbetet som under en längre tid varit dåligt, vilket är huvuddelen av räddningstjänstens arbete. Fem procent består av uttryckningsverksamhet. Även om Räddningschefen slutar finns det många saker att lösa innan arbetsmiljösituationen på stationen är tryggad. Ledarrollen måste tydliggöras, liksom vad uppdragen betyder för enskilda anställda oavsett nivå. En del som också behöver förbättras är informationen till personalen.” Ser man till vad personalen sagt handlar det om att inte förankra, att sakna förmåga att lyssna på medarbetare men även en upplevelse om hotfullhet när andra åsikter och tankar förts fram.

"Har du bara en hammare tenderar alla problem att se ut som en spik” och därför är det inte bara viktigt utan nödvändigt att höra på flera och samverka med många. Vad har egentligen blivit bättre, Vad har blivit billigare, Vad har blivit effektivare, vad har blivit sämre och har flera i lednings/stabsfunktioner slutat, vilket är lite typiskt för en organisation i gungning att inte ta tillvara på kompetensen, är kontrollfrågor man kan ställa sig i organisationer, och inte minst i nya organisationer. Som ansvarig politiker är det din skyldighet i en offentligt finansierad verksamhet.

Om jag vore styrande politiker och fick fler minus än plus eller rent av nästan bara minus på ”min” organisation skulle rubrikerna självklart bli något likande de ovanstående för den ansvarige tjänstemannen. Lika om jag vore ansvarig tjänsteman och inte förstods av ”mina” politiker. Då tog jag min Mats ur skolan.

Jag är så säker på fler liknade tidningsrubriker om inget oväntat händer att jag lovar bli stödmedlem till Malmö Redhawks och inte aktiv medlem i Brynäs IF nästa hockeysäsong. Det är stort när det kommer från någon som gick på sin första Brynäsmatch för 48 år sedan..

1 kommentar:

  1. Va, fan det här luktar, smakar och ser inte bra ut inför Brand 2010. Är det en diktatur med censur som bara tillåter en åsikt där nere. Ska bli kul att betrakta detta på plats och få känna vibbarna live ;))

    SvaraRadera