lördag 29 maj 2010

Att se mer än vad som direkt framgår


http://minnesotafireservice.com/NIST-Report_on_Residential_Fireground_Field_Experiments.html är en intressant rapport om 60 stycken fullskaliga brand experiment som genomfördes för att fastställa verkningarna av besättningens storlek, styrkors ankomsttider relaterat till säkerhet och effektivitet på en enkel bostadsbrand. Man bör ha med sig i tanken att befälsorganisationen tex står utanför och det skiljer i arbetssätt, taktik och teknik en del så när man relaterar till 2 personer är det 1+2 och till 4 alltså 1+4..ungefär. Det som då blir kvar i jämförelse rakt av är korrelationen, sambanden, och att man mer eller mindre vetenskapligt försökt visa dem. Jag vet att liknade finns och dessutom är på gång i flera versioner och studier internationellt och vi har i Sverige tex. MSB;s egna fysprojekt om än det skall spegla individ. Kul och intressant tycker då jag men jag tycker ju om manualer, stadgar och avtalstext också.

Enligt många tidningsrubriker ska Svensk Pilotförening (SPF) lamslår flyget den 9 juni genom ta ut samtliga 2 000 medlemmar i strejk. Okey, och varför då, och har bara SPF del i detta? Jag menar finns det någon anledning och någon motpart? Jodå och det handlar i stort om att Flygarbetsgivarna, tex. Avia Express, har sagt upp sina 80 piloter och vill hyra in piloter utifrån eller förmå piloterna att acceptera kraftigt försämrade villkor.
Fritt översatt som om Räddningstjänsten i Malmö sa upp alla sina brandmän och hyrde in nya från ett bemanningsföretag eller en annan räddningstjänstaktör i tex. Köpenhamn. ”- Jag tycker att SPF med sitt utökade konfliktvarsel överreagerar”, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef vid Flygarbetsgivarna.
Det tycker inte jag och skulle eller ska flyga just den ”värsta dagen” och men biter ihop för detta sätter hela den svenska modellen, LAS-regelverk och i princip allt vi är vana med, mellan parterna i Sverige, ur spel. SPF är uppbackade från kollegor utomlands häpna över att sådant här händer. Då har de inte någon ”svensk modell” men tror på den eller numera kanske trodde. Löjligt exempel till Räddningstjänsten och/eller väck inte den björn som sover kanske någon tycker men jag kanske ska påminna om att jag kommer från Arbetsgivarsidan och har ett stort kontaktnät kvar, har varit i och till viss del fortfarande är i och hör både 1 och 2 och 1+2=3 men;

Få se nu, kan detta omvänt gynna BRF och brandmännen? Om den svenska modellen dessutom tillåts vara diskriminerande och utestängande av en facklig part av andra fackliga parter i synergi med SKL/Pacta och vissa arbetsgivare inte bryr sig eller ens behöver, uppenbarligen, bry sig om vad som är kutym? Spännande, för det finns alltid kopplingar och när Ylva Thörn på Brand 2010 sa i sitt tal att vi måste själva leva och verka som vi vill att andra ska göra tänkte jag nog på andra saker än vad hon gjorde.

Idag är det dock lördag så då kan man koppla av med att fundera över varför tvättmaskiner har ett fönster men inte diskmaskiner. Vad är det för ljusskygg verksamhet som diskmaskinstillverkarna vill dölja och annat tankestimulerande och viktigt. Alternativet är att plantera blommor som hustrun bestämt oss för. Antar att jag ska plantera. Hörs.

3 kommentarer:

  1. glädjande nog står det i LSO att vi måste vara anställda i kommunen, så brandcheferna kan inte göra en fuling. Så andas ut och ta hand om diskmaskinen istället :)

    SvaraRadera
  2. Plantering och diskmaskinen är nu fixad dvs jag har en teori teoretiskt om hur och varför. Kul att se att du "lever" Räddningstjänst". Hade´bra på dig. / BRF-Peter

    SvaraRadera
  3. Klart jag gör! Följer din blogg, irriterar mig och förundras ibland och faktiskt ibland blir glad när jag hittar en åsikt som stämmer med min. Antar allt är som det ska, alltså :)

    SvaraRadera