onsdag 5 maj 2010

Olika perspektiv


Rätt kan bli fel eller omvänt och..
Strax före klockan sju på tisdagsmorgonen ringde en kvinna 112 och berättade att hon kände röklukt i åttavåningshuset på Storgatan. Räddningstjänst och ambulans i Umeå ryckte ut. Men det var något som var fel. Byggnaden stämde inte överens med beskrivningen. Tio minuter efter att larmet kommit stod det klart att den som ringt befann sig i Sundsvall och inte Umeå och räddningstjänsten där kunde rycka ut. Felet berodde på att teleoperatören i fastigheten gjort fel i id-numret, det gjorde att larmsamtalet kopplades till Skellefteå. http://st.nu/start/sundsvall/1.2003744-raddningstjansten-larmades-30-mil-fran-branden

Att fela är mänskligt men för att trassla till det ordentligt krävs en dator…

Vid den häftiga gårdsbranden i Delsbo i tisdags saknades Bjuråkers brandkår av någon anledning. Hudiksvalls brandkår blev ditkallad, men inte Bjuråkers, som ligger cirka en mil ifrån, medan Hudiksvalls har fyra mil. En annan variant av samma tema, fel i larmandet, och som tyvärr känns igen. Spekulationerna från Centerpartiet som stod för den insändare som jag klippt detta från var citat; man skulle ju kunna få den befängda tanken att vid ett framtida beslut om indragning kan man visa på att Bjuråkers brandkår inte behövs eller har så få utryckningar, så att det inte är lönt att ha den kvar.

"I vår verksamhet är vi bara människor som tar beslut” svarar ansvarig från räddningstjänsten. Här har det alltså blivit fel ”utan en dator” och det framkommer att rutinerna inte finns nedtecknade och är tydliga nog utan ligger i ett pågående arbete under rubriken, framtiden. I den frågan förstår jag då, helt plötsligt, Centerpartiets oro.

Stundtals riskerar att hamna på kollisionskurs med att offentliggöra åsikter och argument på bloggen som man tänkt använda i tex en förhandling. Nu kan ju ibland det vara just syftet då jag vet att även arbetsgivare, politiker läser en del. Här. Men ibland vill jag inte ge mer en aning och en skymt om att vi förbereder, redan är i eller känner till vissa saker. IVPA frågan som jag skrivit om flera gånger är en sådan där jag var snubblande nära att i klartext visa och beskriva vårt tänk i vad som vi anser vara ren räddningstjänst och vad som står utanför detta utifrån en anonym fråga. Om du som ställde frågan istället mailar mig så jag förstår att du inte jobbar på SKL/Pacta, är AG-representant på annat ska du få ett bättre svar på vad SKL/Pacta har mot IVPA och varför de driver den frågan mot oss. Annars måste vi först bli klara med förhandlingen så får du/ni facit efteråt. Jag har staka indikationer på att, du anonyme, i detta är på ”fel sida” men vi kan lätt lösa låsningar och problem även då, med ett mail till mig.

Som bekant är våra journalister inte heller helt representativa för befolkningen i stort och känner inte till en del de skriver om. Jag får en del färdiga uttalanden och artiklar där jag känner igen vissa skrivningar från bloggen och där jag citeras i deras frågor… till mig. Rimligen gör man lika till andra och jag har inte riktigt bestämt mig om det är bra eller dåligt men just nu känns det bra. Kan bloggen ”upplysa” en journalist och påverka frågor och en artikel i en viss riktning och den stämmer med vad BRF anser är det bra. För BRF.

Ett annat ”fiskafänge”, som gav napp :-), var i helgen, och jag går fortfarande och småmyser och drömmer mig stundtals bort över flugfiskepremiären på drygt 20 fiskar, god mat och dryck och tok-roliga kamrater……men,
Åter till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar