onsdag 19 maj 2010

Vem, vad och hur..


Nu är det förhandlingsutbildning och slipning hela dagen av några av våra duktiga lokala företrädare tillsammans med ett annat förbund. Jag ska spela arbetsgivare i spelen och har några knepiga fall från verkligheten. Naturligtvis kommer man att vinna över mig. I en del. Det funkar så om man sköter sina kort rätt i modern förhandling ala´vinna-vinna-konceptet och är samverkansvilliga. De ska ju träffa mig igen och lurar de mig får de ju äta upp det sen och tvärsom. Nu tror jag inte de lurar mig, vi gör inte så i BRF, men å andra sidan är ju en del grund-skolade i andra organisationer.

Svårt det här men kul. Riktigt kul och nya delar i vår förhandlingsbibel kommer faktiskt från Harvard Law School och har vidareutvecklats vid Handelshögskolan i Stockholm. Tex ekonomisk psykologi, beteendevetenskap och material från en hel del forskning inom området. Det gäller som på bilden att känna igen ”spåren i problemlösandet” och detta ”förhandlande” håller på att bli en disciplin att räkna med. Utbudet av utbildningar i ämnet är numera stort och de är populära. Jag är förberedd till tänderna förutom vad jag ska kalla mig i min låtsas arbetsgivarroll; Gepetto eller Pinocchio ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar