torsdag 25 augusti 2011

Dåligt i tanken..


…och då har då förbundet Storstockholms brandförsvar, SSBF, varit i drift i drygt 2 år. Och fått ekonomiska bekymmer. Känns det igen för nya förbund? http://janwisen.wordpress.com/2011/08/24/plan-for-ekonomi-i-balans/

Var det viktiga från politiskt håll att få ihop ett förbund och sen måste det ju ordna sig med ekonomin? Ändå? Stordriftsfördelarna kommer att uppväga så vi tar våra befintliga budgetar och lägger på ett besparingskrav, nått att jobba mot, eller? Jag skriver bara, just nu, vad var det jag sa, men tyvärr inte med någon glädje utan med ledsamhet. Hur många gånger har men inte sett detta och jag har själv praktisk erfarenhet från både arbetsgivare och arbetstagarhåll. BRF är vana och numera lite av experter i optimistiska och felaktiga beräkningar för just detta. Fortsättning lär följa för de summor som nämns är mångt större än totala årsbudgetar för många andra räddningstjänster och/men tittar man på kostnader per medborgare för räddningstjänsten är ju Stockholm stort och då billigt. Undrar var i den kommunala budgeten de är tvärsom, dvs dyra och är det rätt det, ska det vara så? Jo jag tror mig veta och jag tror mig veta en hel del för övrigt också i och runt detta och gissa om vi kommer att göra som vanligt? Stå upp för de som bor och vistas i Stockholm och våra medlemmar. Det här kan bli lite jobbigt att förklara om ”man” går fel för folk förstår fortfarande inte att skattepengar inte är till för allmänheten.

Jo jag raljerar, en del, och om man läser ordföranden Joakim Larssons blogg ger det en del hopp för politiken; -”Jag vill gärna vara extra tydlig med mitt besked: Storstockholms brandförsvars ekonomi ska tillbaka i balans – MEN – beredskapen att släcka bränder och bistå medborgarna vid olyckor ska inte påverkas negativt av detta.” http://moderaterna.net/joakim/2011/06/21/storstockholm-ska-ha-ett-stabilt-brandforsvar-med-ekonomi-i-balans/ och från den andra politiska kanten är det samma tongångar; http://www.stockholmsvanstern.se/ovrigt/uncategorized/2011/06/21/nedskarningar-inom-brandkaren-hotar-liv/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Stockholmsvenstern+%28Stockholmsv%C3%A4nstern%29

BRF:s beredskap påverkas inte heller och vi har väntat på detta.
I drygt 2 år. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar