måndag 26 juli 2010

Nästa steg..


I Östergötland har försöket att ta betalt för ambulanstransporter som inte klassas som akuta blivit ett misslyckande. Det blev inte färre ambulanstransporter. Däremot många patienter som känner sig kränkta. - Politikerna ville komma åt okynnesåkandet, men vi har inte kunnat se att det finns något sådant, säger Anita Mohall, medicinskt ansvarig läkare för ambulanstransporterna till Folkbladet. Hon tycker även att det vore enklare och tydligare för patienterna om man antingen tog betalt av alla, som man gör i Sörmlands och Gävleborgs landsting, eller av ingen, som man gjorde förut.

I Gävleborg infördes detta efter att jag slutat, vill jag tillägga, och jag är principiellt emot detta och ser ingen som helst nytta mer än själva intäkten. Att okynnesåkandet skulle minska är en myt som här då Östergötland bevisat och så ser jag risker. Det skall inte bero på plånboken om man kan åka ambulans och är man på den ekonomiska marginalen kanske man drar sig eller väntar. Om någon annan beställer vem betalar då och om jag inte vill åka får jag betala framkörningen mm och mm. och visst, jag vet att det finns ”lösningar” på problemen men är de bra? Blåljusorganisationerna tillhör samhällets grundskydd och är redan skattefinansierat och bör vara gratis. Hur mycket skall jag betala till polisen om jag får inbrott och skall jag betala hela eller delar av släckningen om det brinner, avslutar jag tillspetsat och långt draget, för jag tycker inte om detta. Inte alls. Och ett naturligt nästa steg ser ni på bilden.

I Malmö så kastar några in ett brunnslock genom ett fönster till en auktionsfirma och en sprängladdning några meter in i lokalen. Larm om explosionen och branden kom in till SOS klockan 03.43 och det blev gudskelov inte mycket till brand. 23.40 på söndagskvällen larmades SOS om en brand vid Ättekulla förskola i Helsingborg. Det var dock inte själva förskolan som stod i lågor utan en mindre sidobyggnad som, av ännu okänd anledning, fattat eld. Den våldsamma branden i Eslöv i helgen är den tredje storbranden där på bara några få månader. Senast i juni brann Norrevångshallen ner.
Vad händer i Skåne egentligen? Hade´

1 kommentar:

  1. Precis, vad händer i Skåne och Syd?
    De som ändå lägger massor av tid på sitt huvuduppdrag...

    SvaraRadera