fredag 16 juli 2010

De e´ bar att sim-sa-la-Jim men.. kan du?


MSB skriver en del ”matnyttigt” om vattensäkerhet och jag har lite.. ”snöat in” på detta. Igår provsimmade jag för att testa mig själv och om takterna sitter i. Jag var hyffsad ett tag då fd., fd., fd., osv flickvännen, var tävlingssimmerska. Varför jag blev hyffsad förstår ni själva men imponerade jag? Nej knappast då och tyvärr, absolut inte, nu. En nyttig läxa det med så nu ska det inta bara plaskas utan simmas en del. Pröva ni med någon gång och troligen hamnar simmarglorian på sned för flera om ni tror ni kan simma 4-5 kilometer utan problem. Jag skyllde på att jag nyss ätit till mina betraktare av spektaklet men hur var det med det nu då igen, ätandet, får man kramp?

Tyvärr för mig, kollade man upp det under min simning och det fanns inte någon som helst sanning i att man skulle få kramp av att äta för mycket eller för tätt inpå badet . Denna myt grundades för länge sedan när man trodde att allt blod samlades i magen för att hjälpa till matsmältningen. Från Lärobok i Naturkunnighet (1901) beskrivs detta med; ”Under de båda närmaste timmarna efter en hufvudmåltid bör man ej bada. Genom matsmältningen ökas blodmassan betydligt, och om då blodet samtidigt genom bad plötsligt drifves från huden, så kunna de inre organen lätt blifva öfverfulla af blod. Först sedan blodmassan åter hunnit något minskas genom utsöndring, är denna fara afvärjd.”

Idag vet vi att blodet inte stannar vid en viss kroppsdel utan cirkulerar runt hela tiden och att det faktiskt är precis tvärtom: Om man inte har ätit innan man ger sig ut och simmar, finns det risk för kramp i musklerna .

Nu ska jag äta lite och slå mitt simrekord från igår. Det borde bli lätt. Om jag inte möter några ”Pig-Ness-Monsters” eller störande tonåringar. Ibland är skillnaden liten mellan dem. Monster och tonåringar alltså. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar