torsdag 1 juli 2010

Peace & Love


http://www.peaceandlove.nu/festival/information/sakerhet/ skriver man att ”på Peace & Love prioriterar vi vår publiks säkerhet och trygghet mycket högt. På Peace & Love arbetar runt 75 ordningsvakter, ett 40-tal sjukvårdspersonal och runt 500 säkerhetsfunktionärer för publikens säkerhet, trygghet och trivsel. Utöver detta har Peace & Love självklart ett väl utvecklat och djupt samarbete med Polismyndigheten Falun/Borlänge, Räddningstjänsten Dala Mitt, Landstinget i Dalarna, Socialtjänsten och inte minst SOS Alarm. En önskan från oss är att du lägger in närmast anhörig i din mobil under kontakter ICE (in case of emergency). Det kan t ex se ut så: ICE-mamma-Liselott." Mer om säkerhet vid musikarrangemang finns tex. att ladda hem på MSB:s http://www2.msb.se/Shopping/pdf/22033.pdf Säkerhetsguide för evenemang på: http://www2.msb.se/Shopping/pdf/24037.pdf

Jag har varit på många, väldigt många, och jobbat några år på olika festivaler och det är både skämmande, roligt och häftigt. Mycket på en gång alltså och framförallt bör man ha respekt för vad som händer och kan hända. Mycket människor, företrädesvis unga, och drar något iväg går det fort och är svårstoppat i ett slags kaos och hysteri som både som fenomen och som arbetsplats lämnar mycket att önska för de som skall hantera det.

Jag skall inte hantera något på årets P&L utom mig själv, lilldottern och hennes kamrater. Och naturligtvis vara ”vuxen på festival” jag är festivalfreak och har uppfostrat barnen till att bli detsamma och har viss rutin. Nu har de äldre "barnen" en tendens att bli kräsna och inte hänga med lika mycket och skyller på egna familjer, arbete och annat trivialt så kvar och till denna tripp är bara den yngsta. Mycket nu.. och många artister på samma ställe och listan med måste-spelningar, när jag hinner äta och när jag träffar kompisarna, vad de ska se, och så vidare, har diskuterats i..veckor. Vi har hyrt en lägenhet då jag hellre äter bilar än bor på campingen och jag tror allt är med. Mobiltelefon-check, bärbar dator-check, plånbok-check, mina rockkläderinkluderandevolbeattröjorna-check så då ägnar väl jag eftermiddagen till en förflyttning då. Hehe, och hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar