tisdag 6 juli 2010

Beskjutna poliser och hantverkare


Att se-mäster handlar det om lite på min se-mester. Förhoppningsvis, för jag pratar om hantverkare. Kommer han, eller inte, och i så fall blir han kvar tills jobbet är klart eller försvinner han när han skulle hämta material. Det är oftast en ”han” och de verkar ha huuuuuuuur mycket jobb som helst och det händer ibland att jag …tänker. Tänker, att kanske man skulle starta om byggfirman och få lite respekt. Det nya frälset. Jag är otroligt less på vissa i dessa kretsar och just nu skulle jag, om jag hade, kunna ge ett halvt kungarike för en grävmaskin, ett kvarts för en plåtslagare, ett tionde för en elektriker. Å andra sidan blir det lugnare och mer av semester utan dem så kanske ett tack är mer på plats. Ni vet väl att var fjärde vuxen svensk har förhöjt blodtryck - en folksjukdom som i värsta fall kan leda till stroke eller hjärtinfarkt. Stress, övervikt, rökning, högt alkoholintag, bukfetma och ärftliga anlag är faktorer som ökar risken att drabbas. Dessutom ökar risken för högt blodtryck med åldern. Nu får jag mer tid till att ta bort någon riskfaktor och öka någon annan så.. Tack!! då.

Denna vecka har vi våra ”lobbyister” på plats vid Almedalsveckan och naturligtvis på alla sidor, vi är ju opolitiska. http://www.msb.se/sv/Start1/Nyheter-fran-MSB/Nyheter/Mot-MSB-i-Almedalen/ är också där och det är lite intressant att läsa och höra så otroligt olika uppfattningar om samma tal. Rolig, charmig kan vara arrogant och elak och idag skall FI elda upp 100 000 som en manifestation mot män, enligt kvällspressen. Är det inte bättre med en bild, sno gärna denna, och göra något annat med pengarna? Allt annat egentligen. Må det vara en PR-kupp om än dålig men vi får se.

Andra ”kupper” är då, som vanligt, att det brann i Rosengård inatt. 15 talet bilar i ett garage. Att polisen blev beskjutna med luftvapen från en balkong känns nästan lite naturligt i sammanhanget. Lika naturligt som att unga Malmöbor är ovanligt missnöjda med polisen enligt en enkätundersökning från Polisförbundet. Dialog och fysisk synlighet och att samhällets övriga krafter också deltar i arbetet med att minska utanförskapet är saker de tror på som arbetsmetod. Okey? Jag är inte lika säker längre men det är min högst personliga åsikt som tyvärr mognar alltmer. Jag tror nog några av dessa ”element” bör lyftas ut, dvs in. In till ungdomsvård eller fängelse då de förstör för alla de andra. Prata med dem med ”otränade terapeuter” som operativ personal är lite av pärlor för svinen eller än värre, blir gnistor till brasan. Alla vill inte utan tjänar personligt ego i detta. Inse och ta bort dom. Också eller kanske först. Hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar