söndag 25 juli 2010

Svaret är tre..


Firefighters to use motorbikes fitted with hoses for the first time

..om ni någon gång funderat på hur många gånger ett partytält tillåts blåsa iväg innan man kommer sig för att sätta fast det ordentligt. Det var fest igår och nu vet ni det. Om Partytält.

Snart vet ni också att Merseyside Brandtjänst är testar två motorcyklar som kommer att skickas ut i stället för brandbilar om bränder inte anses ett hot mot människor eller byggnader. I länken ovan. £ 30,000 styck uppges de kosta och detta är ett 6 månaders projekt. Artikeln avslutas med;
”Brandmotorcycklar används redan i Hong Kong och Singapore samt i Sverige, Danmark, Italien och Turkiet.” Motorcykelambulanserna i Sverige känner jag till och de har används mest i storstadsmiljö och vid stora evenemang då mycket folk är i rörelse och det alltså är svårt att ta sig fram. Vid Gävleambulansen tänkte vi testa men vi tog, (tvingades), ta snålvarianten istället med fler personal som var ”fotpatrullerande ambulanspersonal” under tex. cityfester, sista april, avslutningsfestligheter mm. Att någon räddningstjänst i Sverige hade tvåhjuliga motorcyklar kände jag inte till. Gör ni och i så fall var?

I Edinburgh, Skottland, skar ett antal unga ligister av slangar för brandmännen mitt under insatsen då de försökte släcka en skola. En brandbefälsbil punkterade man däcken på. Det intressanta här är förutom detta i sig, är att ansvariga och politiker reagerat med ord som;
"-fullständigt upprörande, -oacceptabelt, -för personal som riskerar sina liv för att rädda andra, -det är kriminellt och visar ett skrämmande förakt för säkerheten på våra brandmän, -jag kan knappt hitta ord att beskriva hur chockerande det är, -dåraktiga människor ger våra brandmän ett farligt läge, -blind vandalism.." Jag skrev ”ansvariga och politiker” och lägg även märke till ”våra brandmän” som jag tycker vittnar om omtanke. Stor omtanke. Allt annat vittnar inte om snålhet för att vi är i Skottland utan om att nu får det vara nog, detta skall lösas och gärningsmännen SKALL lagföras.(Nästan visas upp på torget som avskräckande exempel för man är.. really angry, på ren engelska.)

Vad gör vi och hur reagerar ”ansvariga och politiker” i Sverige?
Jag menar mer än utreder och agerar diplomatiskt förlåtande och politiskt korrekt?
Under natten brann det i Eslöv och inlägget före och idag, http://www.skanskan.se/article/20100725/ESLOV/100729847/1057/*/bara-ruiner-aterstar-efter-nattens-brand , beskriver lite mer av vad dessa xxxxxx ställer till med.

Jag kommer att följa detta, och i Skottland, och se vart det tar vägen och tror nog jag kombinerar ihop lite semester med ett studiebesök var det lider. Det finns ju mycket att se där, och höra som på bilden och..smaka. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar