söndag 11 juli 2010

Oj..man har problem.


Akut brist på brandmän i Skultuna - Nyheter P4 Västmanland | Sveriges Radio

I Skultuna saknar man 7 deltidare och idag tvingas brandmännen jobba extra skift för att hålla uppe bemanningen. ”– I längden kommer vi inte orka. Vi klarar hösten, men sedan måste vi få in folk”, säger Brandmännens Riksförbunds Kent Eklund. Känns detta igen och är Skultuna unikt? Nej tyvärr men det måste anses vara unikt att inte centrala arbetsgivarorganisationer tar sitt ansvar och hjälper till i och om detta. Samlar kunskap och tips hur man gör på andra ställen, värderar olika åtgärder, stödjer rekryteringsbefrämjande insatser, uppmärksammar problemet helt enkelt. Vi har drivit och driver och kommer forstsätta driva detta men vad gör SKL och Pacta och kanske MSB. Jag skulle vilja påstå: inget, och det är skamligt rent av och stämmer inte med de intentioner och arbetsbeskrivning man själv beskriver bland annat så här: ”Inom Räddningstjänstområdet ger vi information om aktuella frågor som berör beslutsfattare inom områdena säkerhet, trygghet, beredskap, räddningstjänst, krisledning m.m.” Rekryteringsproblemen har varit ”aktuella i 15 år” men finns fortfarande inte på deras agenda så frågorna och oron över de ”aktuella råden man ger sina beslutsfattare”,(era räddningschefer bl.a.), även i annat, och hur aktuell man är, egentligen, är en befogad oro. Ser man på denna enskilda fråga, rekrytering, ligger man minst 15 år efter.
Avslutar med ett citat ovanifrån som sammanfattning; SKAMLIGT.

Annars har jag semester nu och ett annat ord; konstigt, kan vara den senaste investeringen. Jag har köpt en liten rengöringsrobot till poolen som skulle göra att man slapp delar av detta arbete och kunde göra nått annat, kulare. Nu sitter istället jag, och hunden, som två fån, och tittar på roboten. Fascinerande, för det händer inget mer än att den lilla rackaren far fram över poolbotten fram och tillbaka men, det är ganska rogivande och man får tid att tänka. Tänka på vad hunden gör om jag lämnar henne ensam med roboten. Då tror jag att jag får skriva RIP för roboten. Jag ser det på hundens minspel och vet vad hon kan göra, och snabbt, med mina och familjens ”leksaker” om vi inte är tillräckligt vakna. Kanske man behöver hundar på SKL/Pacta?
Nu ska jag bada, om "Lill-Peter" är klar, vill säga. Hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar