onsdag 28 juli 2010

UFO-parkering

Suzanne Kordon: Urbota dumt - GT.se: Ledare

Varenda dag får värdetransportbilar i Sverige parkeringsböter när väktarna utför sitt jobb skriver GT. G4S som kör värdetransporter har exempelvis blivit lappade på Avenyn i Göteborg när de stannat på trottoaren för att hämta pengar från banken. När hemtjänsten fått larm har hemsjukvårdarna prioriterat patienten framför att leta efter parkeringsplats. Felparkeringarna har ofta noterats fortare än kvickt av någon parkeringsvakt som satt en p-bot på rutan. Böterna får sedan hemsjukvårdarna själva betala ur egen ficka. Brandbilar har också fått parkeringsbot och i minnet har jag för mig att jag kommer ihåg något från Eskilstuna, kollade i BRF:s arkiv och…jodå: http://www.brandfacket.se/upload/BRF%20Filer/BRF-Nytt/BRF%203_04.pdf Mer matnyttigt fanns också i det numret som att Räddningsverket har inte märkt någon ökning av antalet nedläggningshotade deltidskårer jämfört med tidigare år, relaterat till den nya lagen, som då var aktuell. Gissa om man gjort avbön i de slutsatserna. Däremot var Länsstyrelsen tuff. Då. Vidare kämpade vi med havandeskapsersättningar men åter till..parkeringsböterna och en till, i Södertälje; http://lt.se/nyheter/1.733017-brandkaren-fick-p-boter

Att polisen får p-böter ser man tex här: http://gt.expressen.se/nyheter/1.2057352/poliser-domda-for-felparkering och jag vet att ambulanser får då jag själv betalat ett par gånger och överklagat desto fler.

Nu är det ju så, att om ett utryckningsfordon inte är under någon form av tjänsteutövning eller utryckning så har de att följa samma trafikregler som alla andra. Det gäller även parkering. TF 11kap §5 Om undantag från trafikbestämmelser vid stopp- och parkeringsförbud. Parkeringsreglerna är till för medborgarnas säkerhet och inte minst för att utryckningsfordon ska
kunna komma fram och ha direkt tillgång till trapphus, vägar och gårdsplaner om det händer något.

Så.. surt sa räven om det handlar om ”en fika” och ni får väl börja med den vanligaste bortförklaringen enligt parkeringsvakterna; ”-jag var bara borta i två minuter”, och om inte det hjälper, försöka knäcka den värsta de hört, ”-jag såg ett UFO”. Nu får ju även de böter enligt bilden så.. jag går och spikar igen. Hade´

1 kommentar:

  1. ...eller så kan kommunen utfärda tillstånd att parkera och framföra fordonet på platser där det normalt råder parkeringsförbud mm...
    /J

    SvaraRadera