torsdag 2 februari 2012

Varningar


SMHI varnar för snöfall med: "Fara för allmänheten" och toppar med rubrikerna bredvid: ”Väderkatastrofer vi minns”, och ”Välj rätt snöslunga”. Men, av någon anledning bryr jag mig inte särskilt. Undrar varför? Jag tror att en del är att när detta blev förste-side-stoff och journalistiserades dog själva grunden i varför man varnar och.. hur. Vi drunknar i information om katastofer och kriser men oftast handlar katastrofen om att någon kändis tappat sitt örhänge eller att något som förutspås inte blir av. Lite som automatlarmen, de är bra och tanken bakom helt klockren men…..

I nästa journalistiserade rapport som då flera medier slog upp var att man hittat medicinrester i fisk efter att det kommunala avloppsvattnet renats i Uppsala. Alltså efter reningen, oj! Och till slut ”var jag tvungen” att läsa en artikel och visst, det stämde, men man måste äta 184 kilo abborre för att få i sig motsvarande en tablett. Eller dricka fyra liter vatten i 32 år.

Och ute snöar det. Lätt. Än så länge, men då bor jag ju inte på Öland eller i Kalmar heller som framgår i det finstilta i varningarna. Undrar om de läst eller tror det gäller Uppland och Gästrikland? Hade´

PS. Uppdatering. Lilldottern ringde och jag borde läst bättre och tagit detta på mer allvar. Hon är ...insnöad. Alltså inte "insnöad" så..utan av nederbörd. Kort innebär det att jag är ut-snöad och att det finns att göra ikväll. Om man tror fel kan det inte då vara i nått som inte drabbar en själv? DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar