fredag 17 februari 2012

Någonannanismen?


Någonannanismen är inte lätt att hantera.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4970082 och en pseudofråga i det lilla som nu kommer i ny tappning och det här var inte bra, om det är sant: – ”När frågan dök upp 2010 så upplevde jag att frågan var ny för mig. Om det är någon som sedan kommer och har dokumentation som visar att jag hört detta tidigare, så är det sannolikt sant” säger räddningschefen i Göteborg. Naturligtvis kan man inte komma ihåg allt som snurrar över ens skrivbord eller ens närhet men när journalistdrevet går bör man nog anstränga sig. Även i att lägga frågan rätt och till den låga nivå den hör hemma och inte låta andra hamna i ”skämmas-hörnet”. Helt i onödan som jag ser det. Jag menar inte bara de egna brandmännen som nu uppenbart reagerat utan även för andra organisationer som dras fram bara för att slippa säga: -”Javisst, är det fel då får jag ta på mig det för jag har inte sett det så och kommer att ta tag i detta och göra om och rätt naturligtvis.” Kan problemet vara att meningen innehåller två ”jag” och att en räddningschef ”av hävd” inte kan göra fel, undrar jag lite..ödmjukt?

Sen såg jag... http://www.cert.se/om-cert-se CERT-SE är Sveriges nationella CSIRT (Computer Security Incident Response Team) med uppgift att stödja samhället i arbetet med att hantera och förebygga IT-incidenter. Verksamheten bedrivs vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Gick ut igår med en varning via Krisinformation.se: ”Under senaste veckora har vi sett allt flera sofistikerade och mer enkla överbelastningsattacker mot svenska intressen. Som organisation är det av stor vikt att man är väl förberedd om man skulle bli utsatt för en attack.” Den kom kort efter Smittskyddsinstitutets information om: ”hur många liv som räddades av vaccinationerna mot svininfluensan går inte att beräkna på ett pålitligt sätt”. Pest eller kolera, kanske rent av virus och stavfelet på ”veckor” ovan är deras med.

Man lär sig nått nytt varje dag och jag hade ingen aning om att IT-incidenter låg under MSB och kollade mera om dem, alltså MSB. ” MSB:s uppgift är att utveckla och stödja samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Vi bidrar till att samhället förebygger händelser och att vi är beredda när de inträffar. När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd. Vi ska också se till att samhället lär sig av det inträffade. MSB bedriver verksamhet i Stockholm, Karlstad, Kristinehamn och Ljung samt på våra utbildningsplatser i Sandö, Revinge och Rosersberg. MSB har ungefär 850 anställda. I förordning (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap hittar vi med vad myndigheten skall arbeta förutom de årliga regleringsbreven och själv skriver man; ”MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga, hantera och lära av olyckor och kriser”. Sen letade jag runt ett tag för att hitta var och hur, mer konkret, de 850 anställda jobbade och med vad under vilka avdelningar, vad som är nationellt och internationellt och vilken forskning och utveckling som bedrivs och-och-och: Om jag skulle hitta tex CSIRT mer än på de 13 träffarna i deras webbsökmotor men jag gav upp efter 1 timme och beställde en del material i form av årsredovisningar etc istället. Så… jag återkommer… Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar