fredag 10 februari 2012

Potatis och Kommunal


Mycket brandmän på bilden eller?
Visste ni att SMAK har över 150 godkända och certifierade potatissorter?
Inte det, inte jag heller men vet ni vad som är räddningstjänst och vad som är prehospital vård? En enklare fråga kanske men som allt enkelt egentligen jättesvårt för jag upplever att det numera kan vara precis allt. Åtminstone räddningstjänst.

Men vad är det egentligen eller åtminstone 2003 när lagen LSO skrevs?
Enligt lagens 1 kap 2 § avses med Räddningstjänst ”de räddningsinsatser som staten eller kommunerna ska ansvara för vid olyckor och överhängande fara för olyckor för att förhindra och begränsa skador på människor, egendom eller miljö.” Ansvarig myndighet är MSB och ytterst Försvardepartementet eller hur? Här lägger man till ett till ord, räddningsinsats, men klarar ut ansvaret. Kanske.

En insats som stat eller kommun ansvarar för… Sen, i 4 § LSO står att ”lagen inte gäller hälso- och sjukvård då dessa åtgärder omfattas av hälso- och sjukvårdslagen.” och sjukvård bedrivs och ansvaret ligger hos landstingen som har Socialstyrelsen som tillsynsmyndighet och dess departement är Socialdepartementet. Där ligger också socialtjänst och då omvårdnad och äldreomsorg. Sjukvård och omvårdnad och något som direkt inte förknippas med brand och räddning och heller inte hanteras av Försvarsdepartementet.

Oavsett ansvar och vad sakerna är utförs en rad olika arbetsuppgifter av räddningstjänstens personal och det är både praktiskt, smidigt, samhällsekonomiskt galant och inte minst, ger en ökad trygghet och säkerhet. Ibland är brandmän överhuvudtaget de enda som kan ge någon form av samhällsservice då andra möjligheter inte funnits, rationaliserats bort eller helt enkelt inte hinner. Storumans räddningschef Lars-Erik Sundqvist myntade för länge sedan uttrycket; ”brandmän är som potatis de passar till det mesta”, och det har visat sig stämma väl för ingenstans övergripande står vad en brandman får eller ska göra. Visst, i kommunens planer eller i räddningsledarens direktiv och då får man ju också göra ingrepp i annans rätt, av nöd, men inte som ”potatis” utan under ordnade former.

Om detta handlar vårt kommande AD-ärende i grunden och i den grunden finns ”breddade uppdrag”, ”helhetsbedömningar” av kompetens, regeringsuppdraget om ännu mer samverkan, antagningskriterier till skolorna, innehåll i utbildningsplaner, rekrytering, anställningsformer arbetsuppgifter generellt, individuellt och då ytterst lönesättning och dess principer. Men, var är Kommunal? Har någon hört någonting om vad de anser och hur de ställer sig? Har någon sett dem yttra sig i den pseudodebatt som rasar om genus och mångfald som egentligen handlar om krav, därav ordet pseudodebatt? Här gäller det att vara försiktig och visst, Kommunal är det, men bör man vara det? Absolut inte för det är inte bara BRF och jag som funderar utan även deras medlemmar och faktiskt förundrar det alla i branschen som jag är i kontakt med eller tvärsom. Jag tror Kommunals brandmän tycker som oss men om de visar det blir det inte bara vi som missförstås och det är ett syfte i sig att vara tysta. Fly, fäkta eller spela död och jag skulle nog inte vilja tillhöra en organisation som spelar död.

Avslutar med potatisen, igen, mer intressant än jag anade för läser man SMAK:s webb, vilket ni kan göra om ni klickar på rubriken till inlägget, framkommer det att den är mer reglerad och certifierad än en brandmannatjänst. Vi ska vara stolta över att bli kallade potatis och själv väljer jag då att vara en Cultra. Rödfläckiga, ganska runda knölar med kraftig, något jordig smak. Hade´

2 kommentarer:

  1. Ja intressant att läsa dina tankar Jag minns mycket väl när "Sunkan" myntade detta med potais. Fan jag hittar inte åt inlägget som Per Larsson lagt in. Skall läsa det och reflektera vad det handlade fullt ut. Jag letar i pappersversionen men hittar det inte. Ha det gott Peter. Hörs Herman

    SvaraRadera
  2. Jag har det, och annat, och det finns i "Sirenen" och hos mig :-) Ha det gott själv Herman, hörs / Peter

    SvaraRadera