tisdag 29 juni 2010

Vattenolyckor


Jag vet inte om det är för att jag lagt upp och följer Sjöräddningssällskapets webb som jag fått för mig att det händer mycket "på sjön”. Jag har kanske inte varit riktigt medveten förut men är mer nu, och det är väl så ett bra förebyggande arbete skall drivas, och märker mer nu. Oavsett så var jag in på Svenska Livräddningssällskapets webbsida och tittade på deras preliminära statistik över drunkningsolyckor i år och i jämförelse från år 2000. Till maj finns statistiken och det såg ut som om jag hade fel. Jättefel, och hoppas bara mitt fel håller i sig och ni vet väl att Kommunen i sitt handlingsprogram enligt Lag(2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) tydligt skall ange vem som har ansvar för, samt målsättning med, vattensäkerhetsfrågor. Detta gäller skötsel av materiel och anläggningar, information samt tillsyn enligt 5 kap 1§ LSO. En plan skall tas fram hur målen uppnås och ett kontinuerligt dokumenterat uppföljningsarbete med inventering och hantering av risker skall bedrivas.
Vidare finns en rad måsten och skall i och runt detta och hur har ni det med det i er kommun?

Skolan skall tydligt kunna dokumentera att man uppfyller läroplanens mål genom att: -alla elever senast i slutet av det femte skolåret skall ha god vattenvana, vara trygg i vatten, kunna simma 200 meter, varav 50 meter på rygg och hantera nödsituationer vid vatten, ha grundläggande kunskaper om bad-, båt- och isvett. -alla elever senast i slutet av det nionde skolåret skall kunna hantera nödsituationer i och vid vatten, ha kunskaper i livräddande första hjälp. Här skall även innefattas kunskap om Hjärt-lungräddning, HLR.
Har skolan gjort sitt och vad gör och har ni gjort själva?

2009 blev ett fantastiskt år skriver Svenska Livräddningssällskapet. Det var första gången som vi kunde redovisa färre än 100 drunknade – 82 personer. Minskningen med drygt 30 procent under de senaste 10 åren är vi övertygade om beror på att fler har den vattenkunskap de behöver för att rätt kunna värdera riskerna i och vid vatten. Kunskap som de fått via skolan, simhallen, räddningstjänsten och inte minst via media.

Jag hoppas då på under 82 och avslutsciterar med Pugh Rogefeldt:
..Det talas vitt och brett om ditt och datt i tal och visor
Vi har smutsat ner vi har bara fel det är bara skam och nesor
Och det är nog sant och det är nog bra att vi snackar om problemen
Men dom är till för att lösas, vart går det hän om vi sitter still på stenen Så om vi alla tar i i i Om vi alla tar i i i
Och om det finns lite stolthet kvar Finns det också hopp om bättring..
..och det blir bara grävmaskiner som får problem med vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar