fredag 11 juni 2010

Hemma igen


Skolbränder vanligast i Sverige - Lokalt - Skånskan.se och det kommer mer om det senare men nu;

Kommer ni ihåg Fawlty Towers, (Pang i bygget), I Tysklands version har jag bott fyra dygn. Otroligt bra boende med en Basil som hette Jurgen och som tyckte att brandmän var guds svar på det mesta. Oklart vilken gud dock men inget var omöjligt, fast egentligen svårt, men han dolde det och fixade. Och fixade.
”-Inte ska ni åka tåg eller buss och absolut inte taxi, jag fixar en bil med chaufför och billigare än tåget och ett tillstånd så vi kan köra er ända fram och vart ni vill. -Är ni törstiga, hungriga, sovit bra”, och så vidare. Tillståndet fixades med ”sigill och schabloner” i kontorets dator och låg i chaufförens vindruta och gjorde inte bara att vi kom fem meter från entréerna, utan att dörrarna var öppna. Man kan undra vad det stod och för. Jag vill ju tro att det var att vi var betydelsefulla gäster men det kan likaväl vara att vi var farligt sjuka och måste tas hänsyn till. Funkade gjorde det dock och priset för allt och olägenheten att bo några mil från centrum blev det samma som en, alltså 1 natt, på det ”fina hotellet i stan”. Otroligt.

Tack Jurgen för en otroligt bra service, för att du lärde oss ditt forna Östtyskland och vad ni vill med ert nya liv och för alla glada skratt. För vissa människor är inget omöjligt.

Däremot har det visat sig vara omöjligt att få bort fallskärmarna inom LO denna vecka och Kommunals avgående Ylva Thörn har hamnat i blåsväder. LO har gång på gång ifrågasatt fallskärmar och bonusar inom företagen och nu visar det sig alltså att man själv har sådana fallskärmar om än man kallar dem trygghetsersättningar. BRF har INGET av detta och vi bor hellre på Fawlty Towers än på det fina hotellet i centrum.

Vår Basil slapp oss när vi droppats till vår sista dag på mässan, alltså igår, och när vi lite väl sent åkte därifrån själva, till flygplatsen, visade det sig vara ett misstag. Ur ett fysiskt perspektiv. Vi hamnade i fel ände av flygplatsen och i ökenvärme fick vi gå till den andra änden för att checka in. Är flygplatsen stor och avstånden långa? Gissa.. Vi checkade in och fick klart för oss att säkerhetskontrollen var.. där vi varit. Nyss. Lika fast tvärs om men nu utan väskor och ett steg i rätt riktning.
Fel riktning var däremot flighten, (tack kansliet för de billiga biljetterna vi vet varför), i förhållande till Sverige, för att sedan få en flight till Arlanda.
Jag var hemma vid 03.15 och möttes av en glad familj representerade av min hund Izzy. Jo hon var ensam vaken men glad för alla. Tror jag.

Det har hänt en del denna vecka och jag har läst in mig på Rinkeby mm också men det kommer sen, nu måste jag först landa i huvudet också. Det tar längre tid än till 03.15 eller till nu så hade bra på er, det är snart fredagsmys och vi hörs.

PS. Ser jag en enda brandbil, släckare eller annat brandrelaterat till på måndag blir jag nog sjuk. Blir liksom räddningsintoxikerad. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar