torsdag 3 juni 2010

Åtal väntas mot Skanska och sotare


Åtal väntas mot Skanska och sotare - Malmö - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt Strax före midnatt den 27 november 2007 upptäcktes jättebranden på Potatisåkern. Massiva insatser från brandkår gjorde att ingen skadades, men 80 familjer blev hemlösa. Försäkringsbolagen If och Länsförsäkringar tvingades efter branden betala ut 124 miljoner kronor i ersättning. Försäkringsbolagen stämde redan i höstas Skanska och Sotarna i Malmö på över 100 miljoner kronor. Försäkringsprocessen kan dock inte avgöras förrän skuldfrågan kring branden är klar. Brottsutredningen har visat att branden orsakades av ett byggfel. Skorstensröret var inte försett med ett brandisolerande schakt och höll inte minimiavstånden till brännbara träreglar. Nu planerar vice chefsåklagare Bo Birgerson åtal för branden och misstänkta är Skanska och Sotarna i Malmö som ska delges brottsutredningen över sommaren. Riktigt intressant vart då detta tar vägen. Det bevakar vi.

Många risker med studentflak - Gävle - www.arbetarbladet.se och är det inte det ena.. Jag vet inte om det går ut varningar och apporpåer i detta i andra delar av landet eller om vi runt Gävle är lite extra på av tråkig erfarenhet. Det känns lite som en upplysning ala´ät åtta brödskivor om dagen men jag har själv hämtat en hel del ungomar som inte bara firat för mycket och varit för orutinerade utan även skadat sig och dessutom sett en del tragiska dödsfall. Ta hand om och se till de era och gärna även andras, vi om några vet hur lätt lek och lust blir allvar och tragik. Jag antar att ni som läser detta inte är sådan som tar, utan tagit studenten, alltså mest lite ..mognare och vad blir ni då, jo presumtiva förare av studentflak.
(Bilden visar brandmän på flak och var det bättre förr och jag skrev förare för jag kunde inte riktigt stava till chaufför.)

Tack för att du har uppmärksammat årets Mustaschkamp i din blogg. Det är oerhört viktigt att fler börjar tala om prostatacancer, som ju faktiskt är Sveriges vanligaste cancerform. En man i timmen drabbas!” skrev man från Cancerfonden och helt klart är det något som angår oss. BRF har en hel del arbeten i och runt just detta och samarbetar med många aktörer både nationellt och internationellt. Känns lite konstigt att USA med deras sjuk och socialförsäkringssystem ligger före oss och den nationalistiska självkänslan fick en liten törn när jag fick det förklarat för mig av kollegorna ”over there”.

Appropå stava, så har vår förbundsordförande, Ankan, har fått en ny telefon och när han nu ”messar” så skriver han oftast under med Änkan. Nu har jag nyss själv ”drabbats” av nymodigheter och hette länge Petr så jag ligger lite lågt..Vi hörs, hälsar Petr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar