torsdag 24 juni 2010

Många dör i bränder


Många dör i bränder - Gävle - www.gd.se

Ju mer man vet ju mindre förstår man är ett välkänt fenomen som brukar drabba forskare. Lite raljerande men andemeningen är att det är svårt att verkligen bevisa teser även om man förnuftsmässigt ser samband och tror att saker hänger ihop. – Det är oroväckande. Det är rökningen som är den stora biten. Sen bor äldre människor hemma längre i dag, säger brandinspektör och olycksutredare Per Ringqvist. Per borde veta vad han pratar om och jag köper hans resonemang då jag vet att det finns en hög grad av vetenskaplighet och tanke i att kunna föra i bevis i det han gör: http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/2009/okt-dec/Brandman-hos-polisen-effektivt-for-att-losa-brander/ Det saknar jag däremot från en del andra räddningstjänstorganisationer när man går ut och säger sig fått effekt på vissa insatser efter så kort tid att de i ett forskningsperspektiv är som en nanosekund. Naturligtvis i sin iver att kunna påvisa något. Detta gör både åtgärderna och de själva ett slags björntjänster.

Jag som kommer från den medicinska världen har tyvärr sett alltför många bra förslag och idéer "slaktats" då man inte nått upp till kvalitetsnormer i bevisning för sina påståenden och så får man börja om eller ännu värre, man tröttnar. Vi måste lära oss att det som byråkratiskt gäller är just detta och man kan inte bara tycka och tro och då spelar killar och tjejer som Per en stor roll för hur vi skall ha det, och få det.

Här har MSB en stor roll att spela och ansatsen tycker jag är bra om än jag saknar en hel del men får väl ge mig till tåls, inte dra förhastade slutsatser. SBF med flera gör också bra jobb och vi får se vad allt mynnar ut i men uppenbart är att det är lite bråttom i vissa delar nu. Det visar statistiken absolut och ibland måste man tro något och pröva för att kunna bevisa eller se om det får effekt. Men då riktigt från början, så det går att utvärdera vetenskapligt och leda i bevis, sen. Att bara berätta att brandvarnare räddar liv räcker uppenbarligen inte. Hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar