söndag 3 juni 2012



Brand 2012 skrev inför årets konferens: ”Förändringar i räddningstjänsten präglas inte sällan av motstånd och kan ta mycket energi. Det finns dock organisationer där utveckling är en del i vardagen och förändringar sker utan motstånd. Detta visar att det går att hitta framgångsrika vägar i svåra situationer. Framgångsfaktorerna i dessa organisationer är flera, bland annat bra medarbetarskap, gott chefs-och ledarskap och bra dialog. På BRAND2012 fokuserar vi på hur dessa framgångsfaktorer kan användas i räddningstjänsten.”  Ekonomie Dr Mats Tyrstrup föreläste omLedarskap mot bättre vetande – om föråldrade ledarideal och ledarskap som verkligen förnyar” och Mike Helber – Linköpings Hockey Club om, ”Medarbetarens ansvar när man bygger vinnande lag” bland flera bra föreläsningar under temat och årets konferens var enligt undertecknad kanonbra. Nu hör vi kankse olika saker men jag hörde genomgående att har man inte medarbetarna på tåget utan kvar på perrongen, kommer resan inte bli av, bli kort eller hamna i ett stickspår. Dessutom tillhör de flesta medarbetare också ett fackförbund och då troligen det största i branschen och som växer varje vecka. Förra veckan, måndag till fredag med drygt 100 medlemmar varav drygt hälften var heltidare. Under lördag-söndag kom 11 till i min …glädjemätare. (Jag får ett informationsmail vid digitala egeninträden per automatik.)

Jag tror man nu på allvar kommit fram till vilka som vill och kan företräda och som respekterar och tror på brandmännen och branschen: Brandmännens Riksförbund.

Nästa event var en efterlängtad RiB-konferens i Waxholm anordnad av Storstockholms Brandförsvar. Denna inledde en konferensserie som följs upp och avslutas med konferenser arrangerade av Räddningstjänsten Storgöteborg och Räddningstjänsten Syd. Mellan konferenserna ska arbetet i olika arbetsgrupper fortlöpa med målet att presentera ett utkast till handlingsplan för RiB i framtiden som med god förankring i landets räddningstjänster kan överlämnas till Försvarsdepartementet. De var där, MSB:s tillsynsenhet, Länsstyrelsen med flera och sen ett 70 tal deltagare från hela Sverige. Frågor som lyftes var bland annat, rekrytering, arbetstider, jämställdhet, kombinationstjänster, ökad samverkan mellan blåljusmyndigheter och mycket, mycket annat och detta var bra, mycket bra. Eller då vi var på en fästning kanske jag ska skriva, kanoners. Skrev jag att BRF var ensamt fackförbund? Nä men nu gör jag det och jag är så van att vi är ensamma numera att jag glömmer bort att berätta för er, ungefär som en självklarhet.

Sen kan jag, och har, åsikter om att SKL/Pacta inte var med också men å andra sidan får väl vi tillsammans med alla lokala arbetsgivare äga arenan själva då-då. Men kom inte sen…och inte Kommunal heller för det blir näst intill patetiskt med ord utan handling eller i andra hand från där det händer och då källorna. Jag inte snäll? Nä kanske det men jag är ärlig och har tröttnat på snack som saknar både substans och verklighetsanknytning så det kommer att komma mer. Huka er. Ja inte ni som är för eller medlemmar i BRF och stödjer brandmän på riktigt alltså.
Två otroligt bra event, medlemsinströmning som inte bara är numerärt betydelsefull i ett nationellt perspektiv utan sopar bort Kommunal i ett helt område i ett slag och mina fantasier till halvårsbokslutet kommer att överträffas och det, trots att det nästan är en månad kvar. Jag är så otroligt glad, nöjd och stolt över såväl medarbetare, förtroendevalda som medlemmar och slutar detta inlägg här innan jag börjar gråta. Tack ska ni ha och vi kommer att göra det här tillsammans vare sig ”de” vill eller inte. Det är jag helt säker på. Hade´  

1 kommentar:

  1. Håkan Olofsson3 juni 2012 kl. 23:15

    Tillsammans var ordet.Med förmågan att hjälpa som ledord och med medlemmarnas dvs brandmännens villkor i focus.Påfallande ofta går dessa hand i hand.Förtroendet för Brandmännens riksförbund ökar stadigt både hos brandmän( syns tydligt i medlemsutvecklingen) och arbetsgivare.Det här kommer hela branchen att tjäna på och därmed även medborgarna våra kunder.

    SvaraRadera