fredag 11 maj 2012



Fredag, redan och igen, efter en mycket intressant och rolig vecka avslutas med en skrivelse på ett antal sidor om en organisationsförändring helt baserad på ekonomi. Inledningen är numera nästan standard:


”...Problemet med att spara pengar inom räddningstjänsten är att man har lagar och föreskrifter att förhålla sig till. Inte bara en och den då självklara LSO:n som fastslår att det SKA vara en risk och sårbarhetsanalys bakom den kommunala räddningstjänstplanen och att berörda myndighter/organisationer skall yttra sig. Lagen tar fasta på risk och inte ekonomi och här anges skälen bara vara ekonomi och vi vet inte ännu vad tex. Länsstyrelsen säger. Efter deras yttrande finns fall som just nu ligger på regeringens bord för avgörande där MSB haft en annan åsikt än Länsstyrelsen och detta går i samma linje. Vidare är det en käpphäst för BRF med närhet och likhetsprinciper om än inte i absurdum men man kan skarpt ifrågasätta det här. Att lägga ut %-satser och generella besparingsåtgärder till alla förvaltningar fungerar helt enkelt inte mot en lag och föreskriftsreglerad organisation som dessutom har ett myndighetsansvar så jag förväntar mig att detta bara är ett sätt att få räddningschefen att förmås göra sitt yttersta och vända på alla stenar och att sen beslutet blir något annat än det föreslagna då inget i de gamla planverken förordar detta, ingen ny risk och konsekvensanalys är gjord som förutsätts till ny handlingsplan. Jag har heller inte sett någon ny arbetsmiljökonsekvensanalys, ingen framtidsanalys och inte minst, inga yttrandena från berörda myndigheter. Naturligtvis kommer vi att följa detta och agera ända in i kaklet och tyvärr som vanligt, som det enda fackförbundet som gör det men, det är ju bara vi som är ett renodlat branschförbund inom räddningstjänsten och kan frågorna i ett djupare perspektiv….”


Idag kan jag inte, utan att röja ”var/vem/vilka och hur”, visa mer men det kommer säkert att ge sig, dvs läs, ”agera ända in i kaklet”.

Medlemmarna fortsätter att, inte droppa, utan stundom rasa in och jag fick nyss på mailen förfrågningar om några hela stationer/områden som samtliga vill gå över och önskar besök och hjälp med det praktiska. Klart bröderna/systrarna ska få hjälp att komma till brandfacket och bygga lokala organisationer med stöd av brandfacket och vara i gemenskapen.  
Nu ska jag, faktiskt, tvinga mig från datorn och göra fredag för det är svårt att släppa detta jobb som tillika är min hobby, mitt intresse och känns som om man gör det i ett kompisgäng. Som växer. Hade´
..och kom ihåg, Let`s be careful out there…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar