tisdag 3 april 2012

Räddningschefen för Storgöteborg, RSG, Nils Andréasson, har avgått idag


Räddningschefen för Storgöteborg, RSG, Nils Andréasson, har avgått idag meddelades i pressmeddelandet http://rsgbg.se/Om-oss/Nils-Andreasson-avgar/ Oavsett skäl kommer många kanske tänka ”hotellverksamhet och finns det något mer eller större”? Gör inte det kan jag tycka utan låt Nils vara i fred och.... :

Att alla har varit medvetna, delaktiga och skulle köra med helt öppna kort på alla frågor från allmänhet och media gällande ”hotellverksamheten” inom svensk räddningstjänst var nog solklart för de initierade och även från de som förstod och betraktade frågan från sidan. ”Gammal vana” utan att reflektera över om det varit fel och att det ser likadant ut över i stort sett hela världen hade gjort att frågan egentigen inte hade reflekterats ur de aspekterna och beloppen var och är så blygsamma och går egentligen åt till att täcka omkostnaderna. Men nu vill man naturligtvis be om ursäkt och göra rätt och Ernst & Young anlitades tidigt för att göra en intern oberoende utredning av ALL verksamhet som skulle kunna ses som konkurrerande och/eller är föremål för förmånsbeskattning.

Bra tänkt och dessutom helt ärligt och sant, om... det var så man tänkte, men sen kommer en intervju där Nils bara vetat om det hela endast under ett par år och då tidigt beslutade att verksamheten skulle stoppas och antog att så blev utgången. Här kan man tolka det som att han endast på senare år vetat detta och i relation till hans dryga 40 år inom räddningstjänsten orsakade det inte bara höjda ögonbryn utan också artiklar från kollegors verksamhet där de helt enkelt anammade det riktiga och som jag kallade ”bra tänket” och en viss turbulens från brandmännen på golvet som nu kände sig utpekade och svikna. Nils Andréasson var så rutinerad, var så mediatränad och hade så mycket stödfunktioner om han velat ha hjälp att detta uttalande inte bara förvånade utan snarare gjorde mig råds- och svarslös i efterförloppet. Alltså man kan bli felciterad eller plumpa till det men det kom ingen dementi eller ens förklaring i närtid och då var det en ”sanning” som fick leva och frodas ett tag, alltså, han hade inte vetat något och när han visste hade han stoppat det efter drygt 40 år inom räddningstjänsten…

Här förstod jag att något var fel, en chef på den här nivån gör inte sådana misstag. Nils gick på semester som förlängdes och ledde till tjänstledighet och nu avgår han.
Jag tror på Nils, han är trött, och jag förstår honom för det är inget lätt jobb oavsett om man kan göra det lättare eller svårare men generellt. Nils har min högsta respekt för sitt beslut och jag önskar honom all lycka och framgång i det han nu företar sig. En del "gamla chefer" blir ju till och med Förbundsordföranden.

Under tiden som Nils var borta har vice, Håkan Alexandersson varit tillförordnad direktör och jag antar detta förlängs tills man hunnit med att se över dels tjänsten som förorsakat hälsoproblemen och sedan genomför sedvanlig rekrytering i utlysande av tjänsten. Om Håkan då är den som kan och ska ha denna tjänst är jag helt okunnig om men en åsikt har jag och baserad på så mycket dålig erfarenhet i tillsättningar att det är inte, och borde inte vara självklart, att bara lyfta fram och in en vice till ordinarie befattningshavare. Det är två nästan helt olika ansvar och befattningar och skillnad, stor skillnad, att vara portalfigur och ytterst ansvarig som att vara vice. Jag känner inte Håkan utan detta är min helt principiella uppfattning och här har man chansen att konkurrensutsätta tjänsten och göra om, tänka till och kanske välja något annat spår. Om.. det skulle behövas.

Försvarsministern avgick nyss, Storstockholms brandförsvars Räddningschef har bytt jobb i närtid, jag känner till några rdch mer som går under året och några från relaterade organisationer och så pratas det om någon till som inte själv känner till att man verkar för, och önskar en avgång, så vad händer egentligen och varför? Ren slump eller är det så jobbigt och så mycket nu att det behövs ett omtänk. I så fall vid politiken eller vid tjänstemannaorganisationen eller i branschen som helhet och har MSB och Försvarsdepartementet någon som helst aning, läs kontroll och styrning i så fall? Oavsett, så är jag positiv till min grundläggning och ser några spännande år framför oss och där kommer BRF att vara: Vare sig ”man” vill eller inte. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar