onsdag 4 april 2012

Bisyssletips..också


Det pågår ett antal granskningar av blåljusverksamhet och det har jag berört tidigare. Inte medias ”granskning” dock och Aftonbladet har en hel serie om polisen tex. http://bloggar.aftonbladet.se/polisgranskning/om-man-kritiserar-polisen-ar-man-rokt/ Några citat:

…..”Framför man offentlig kritik är man rökt. Bara genom att ha åsikter och driva frågor så blir man betraktad som en jobbig person, Cheferna ser till att göra livet tråkigt för dem som ger kritik, De som upplevs som besvärliga av cheferna får utebliven löneökning. Och om man aspirerar på någon som helst karriär så kan man absolut inte kritisera den egna organisationen. Det är självmord!, om man uppfattas som kritisk och gnällig finns det inga chanser att ens få prova på andra typer av uppdrag, Den som framför kritik öppet löper en stor risk att bli stämplad som gnällig och flexibel - vilket är oerhört fult i vår verksamhet. Man ska göra som man blir tillsagd och hålla käften. Helt enkelt”….

Aj då, är väl en underdrift men jag vet inte vad som är sanning eller ”upplevd sanning” men jag vet, att det ”är mycket nu” för polisen och att detta inte kan stå oemotsagt oavsett vilken organisation det än gäller så det kommer säkerligen en fortsättning, men:

Blåljusverksamhet är komplexa organisationer med en verksamhet som få förstår sig på vilket gör att politiker har svårt att styra den. Den styrs övergripande av politiska mål och inte alltför sällan är de svåra att kombinera med praktisk operativ akut verksamhet och det kan låta så här: "När vi nu bygger en ny organisation är det viktigt att ta tillvara inte bara chefernas utan också de enskilda utförarnas erfarenheter. Allt ansvar ska föras så långt ner i organisationen som det är möjligt utan att överblicken och effektiviteten går förlorad. Lika viktigt är att det finns tydliga mekanismer för att utkräva ansvar i varje led som att ta fram en tydlig organisation som går att leda och naturligtvis skall alla som nyttjar oss få samma service och känna trygghet". 85% av kommunens innevånare skall nås inom 15 minuter..osv osv.

Sen följer en handlingsplan av standardversionen och jag har ett stort antal där en del kan misstänkas vara gjorda med karbonpapper men vad står det, egentligen, i dessa tomgångsfraser från senaste strategiseminariet och ledningsgruppskonsulteriet? Finns det stödord och fraser man inte får glömma bort, bara i det lilla stycket ovan, som utredare/konsult? Jodå, ”bygger och ny” ska spegla fräschet/modernitet och att det inte är färdigt och att det finns tid att medverka. ”Inte bara chefer” och ”enskilda” vill visa ett underifrånperspektiv och ”ansvar” flera gånger vill ge just det, för genomförandet, men om man inte hjälper till är det inte chefens eller konsultens fel för då går det inte ”att leda”. ”Samma service” är inget problem om man har lika rutiner när man väl kommer men det säger inget om när det sker och till sist om man har en kommun med två städer eller större orter där 90% bor, då räcker det med två, tre deltidsstationer om det skulle gälla räddningstjänst. I praktiken.

Lär dig orden och några fraser till och stoppa in vilken kommun som helst i den lilla trollformeln ovan, presentera med snygga powerpoints och debitera fem tusen kronor i timmen och lyckan kan vara din. På den politiska blåljusarenan. Om inte kommunen, landstinget eller staten har ett bra tjänstemannaled som förklarar och förenklar till praktisk och förståelig nivå och ett starkt fackförbund som opponerar.

Jag vet att polisen har ett starkt fackförbund……….. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar