tisdag 25 januari 2011

Grattis på mig


Att fylla år är en del av livet och det är inte så konstigt att åldern höjs för varje år. Jag har inga som helst problem med min ålder, snarare ser jag det som en glädje att jag lyckats bli ett halvt sekel och fyller alltså femtio år idag. Och är fortfarande i form, kanonform enligt mig själv men det finns bealackare. Jag smattrar vidare i rask takt och tänker fortsätta med det och en ny undersökning visar dessutom att folk som passerat 50 är lyckligast. De kände sig stolta över sina karriärer och barn, de hade mer tid för familjen och en aktiv social tillvaro. Två tredjedelar av femtioplussarna hade dessutom bättre självförtroende än tidigare. 85 procent kunde konstatera att saker som de oroat sig över när de var i 20- och 30-årsåldern inte längre var något de brydde sig om och mer än en tredjedel hade slutat bekymra sig över sin kroppsform och sitt utseende så…det här borde man se fram mot så det blir ett kort inlägg och bara lite arbete idag. Det förtjänar man som jubilar men först;

I porträttet av Sandra Danielsson, brand- och riskingenjör I Södertörn men snart på väg till nya utmaningar vid PWCs, Pricewaterhouse Coopers, kontor i Lund; http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Portrattet/Sandra-Danielsson/ Har jag idag fastnat för citat:
”Men vänta, flyttade hon inte till Räddningstjänsten Syd? Jo, med både pojkvännen och barndomshemmet i stan lockade Malmö. Efter ett halvår var Sandra tillbaka i Stockholms södra förorter. Syd och Sandra blev en kulturkrock. – Jag skulle jobba med deras nya ledningsorganisation. Men allt var nischat och förutbestämt, jag kunde inte påverka. Dessutom jobbade jag snävt i ett område, kände mig inträngd i en ruta. Jag säger inte att det är sämre i Räddningstjänsten Syd, men det var sämre för mig.” Sen finns det annat både ris och ros att kommenterar och tycka om men det får bli sen, för Stefan Svensson drog till med ett inlägg som föll mig i smaken också: http://www.tjugofyra7.se/msb/Blogg/Stefan-Svensson/Deltid--viktig-resurs-som-ofta-forbises/

”Cirka 75 procent av personalen inom den kommunala räddningstjänsten är deltidsanställd. Det är en tillgång som tyvärr ofta förbises av politiker och tjänstemän och man är inte alltid medveten om varken förutsättningar eller möjligheter.”

Så sant som det är skrivet Stefan men tyvärr finns det några högre tjänstemän som gör allt och lite till för att det skall förbli så. Förbisett och höljt i dunkel och sätter upp hinder istället för att riva murar. För mig och många andra, även deras kollegor, är det ofattbart men de har väl inte klarat rökdykartestet eller är kamratskapsrädda och vill ge igen.
Nått sjukt och oförklarbart är det men nu är det ju så att sisten släcker lyset och det kan släckas fortare än de tror i fallskärmens eller pensionens tecken. Det finns gränser för hur mycket några befattningshavare får förstöra med desinformation och elände och då kan det komma sanningar och från många håll. Jag vill påstå att fick vi byta ut fyra-fem kanske sex personer skulle svensk räddningstjänst lyfta och ganska snart se annorlunda ut till finansiärernas, alltså skattebetalarnas fromma. En hel del "problem" är inte svårare än så. Egentligen.

Som jag inledde får ju två tredjedelar av femtioplussarna bättre självförtroende än tidigare och då jag blir det idag så kanske jag vågar berätta vilka snart rent av. Grattis på mig och Hade´

3 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen Peter

    SvaraRadera
  2. 200 grattis kommer också från Syd.
    Och bry dig inte om belackarna, enligt källor är du en dag äldre än Wayne Gretzky, och kolla vilken form han fortfarande är i. Inlägget med Sandra var väl lite som att slå in en öppen dörr, "nischat och förutbestämt", kommer regn uppifrån? Intressantare är då hennes syn på synen på SMO:are. När inte ett smack hänt i SMO-utvecklingen på 12 kullar, och då SMO eleverna själva ofta är de största synpunktsbärarna vore det väl konstigt om inget sades. Nu vet jag iofs inte om det sägs så vidare mycket om själva SMO-arna i sig, det är nog snarare MSB:s förmåga att utvärdera och skapa förutsättningar för mångfald och jämställdhet i utbildningen som bör dryftas. Iofs finns det ju andra som jobbar med "m&j" väldigt intensivt, och bara antalet av olika kön är lika i arbetslagen så är vi jämställda, eller???

    SvaraRadera
  3. Jaha, så kom då SD ut i offentlighetens ljus efter mycken hemlighetsbloggande hit och dit. Här var jobberbjudandet som hon inte kunde motstå!Nischat och förutbestämt, jo jag tackar jag:)

    SvaraRadera