måndag 3 januari 2011

De politiskt korrekta är ofta hycklare..


De politiskt korrekta är ofta hycklare - Rickard Olsson - www.arbetarbladet.se

Jag har väl aldrig varit någon anhängare av Rickard Olsson eller Orup och släntrade förbi Rickards krönika när då helt plötsligt de, av alla människor, visade sig tänka lite som mig. Eller tvärs om, jag som de i detta, men oavsett så gillade jag det jag läste för visst har dessa tankar slagit en. Många gånger. Ytterligheten är väl polischef Göran Lindberg som vigde sitt yrkesliv åt feminismen och byggde sin karriär runt detta och fick smeknamnet "Kapten Klänning". Själv gillade han öknamnet som profilerade honom som jämställdhetskämpe. I presentationen av hans föreläsning står bland annat att han talar om ”vikten av etik och moral såväl privat som arbetsmässigt”. ”Varje möte i livet med en annan person skall präglas av respekt”, ”Från ord till handling”. 197 poliser annonserade efter ny arbetsgivare i Uppsala där han verkade men trots turbulensen fick han sitt förordnande i Uppsala förlängt med tre år och ”räddades” av politiken. Då. Sen var man bestörta, chockade och andra relaterade ord men inte ansvariga på något sätt och hur skulle de kunna vara det. Det står ju inte direkt i pannan utan var mer inuti huvudet felen satt och är man politiskt korrekt, driven och spelar sina scener väl och inövat tror jag, vilket detta väl visar, att man kan komma långt. Man lär sig att kamma över och om nu polischef är långt eller nått att stå efter.
Man kan komma en bra bit, faktiskt ända till riksdagen, på att vara politiskt in-korrekt med har det visat sig, och jag tror nog en anledning till detta är just trötthet och en protest mot alla korrekta och helt samma spår.

Att skriva en korrekt artikel blir också allt svårare och det upptäckte man på Arbetarbladet då en reporter gjorde ett scoop som gick fel. Miljöförstöring och brott mot en föreskrift måste väl vara något men icke och jag tror detta också är i samma tanke. Man är bara så trött på petimetrandet, det helt korrekta och kolla gärna i kommentarsfälten vilka ”underbara” sågningar ala´: Bäste "Tänk innan talan". Jag vet förstås inte vilka matvanor och vilka bekymmer Du har i Din tillvaro - men en sak är säker. Jag avundas Ditt liv som måste vara helt perfekt - när Du framhåller risken med att äta snöförgiftad fisk ur Gavleån som ett allvarligt och centralt problem för mänskligheten! För egen del kan jag nog räkna upp ett oändligt antal bekymmer som kommer högre upp på min lista än denna av Dig beskrivna fruktansvärda farsot! Jag avundas faktiskt Din naiva mys-bubbla. http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2614462-snorojare-dumpar-avfall-i-gavlean

Kanske finns det hopp för oss lite in-korrekt korrekta som vill ha saker att fungera och tror på att många tillsammans förstår och vet mer än en eller några. Och på SJ hade man datafel igår och rökdykare bar ut en kvinna som sedan fördes till sjukhuset i Malmö med brännskador i Rsyd samtidigt som man snabbt släckte branden. Bra jobbat på er rökdykare men SJ..
Nja vart detta tar vägen vet nog ingen. Vilken start på 2011. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar