söndag 5 februari 2012

SKL - en ideell förening som inte lyder under offentlighetsprincipen.


Under 2010 fick SKL 425 miljoner kronor av svenska kommuner och närmare 600 miljoner kronor i statliga bidrag. Det utbetalades alltså sammanlagt drygt en miljard kronor av allmänna medel till SKL - en ideell förening som inte lyder under offentlighetsprincipen.
SKL säger sig vilja "väcka frågor, agera kraftfullt och bilda opinion". Man kan diskutera lämpligheten i att miljardbelopp av offentliga medel används till opinionsbildning. Clarence Crafoord, jurist och chef vid Centrum för rättvisa går i en debattartikel ut och kritiserar SKL. Skarpt. Han anser att SKL ”lägger sig i pågående domstolsprövningar med maktspråk och inte respekterar kravet på oberoende och opartiska domstolar”. http://www.expressen.se/debatt/1.2699783/skl-manipulerar-rattvisan-for-att-forstora-marcus-liv

Oj!!! Det var ord och inga visor och en oerhörd stark kritik från Centrum för rättvisa och nästan så starkt det går. Nästan som att påstår att SKL är korrupta. Korruption kan definieras som att någon – organisation, institution, företag eller individ – tillförskansar sig otillbörlig vinning genom sin ställning och påverkar utfallet av ett beslut, mot gällande regler och lagar.
(Finansierat med drygt en miljard kronor av allmänna medel, dina och mina skattemedel.) Korruptionsbegreppet är större än bestickning och mutor. Det handlar om pengar men också om andra fördelar som tex. status, inflytande, ära,vinning för någon närstående, en familjemedlem eller vän, ens organisation, by eller politiska parti. En bärande del i definitionen är alltså själva maktmissbruket och faktorer som möjliggör är: Ensamma beslutsfattare, -Brister i ansvarsutkrävande, -brist på sanktioner, -Insynen i organisationen är dålig, -Kontrollsystem saknas, -Tillåtande attityd och åter…..OJ!

Om jag hade någon beslutande eller ansvarsposition vid SKL skulle jag ha en jobbig tid framför mig nu och fundera i grundtermer från Hedenhös som 1 fly, 2 slåss eller 3 spela död. Detta kommer att bli intressant och jag vet vad jag skulle göra men jag tror inte det blir vad SKL gör. Fortsättning följer, var så säkra, även om det är jobbigt och ibland gör ont att bråka med större.. Hade´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar